Šeši „Apple“ sėkmės principai (14)
Išleista daugybė knygų, kuriose aptariamos „Apple“ verslo strategijos, sėkmės receptai, jos buvusio vadovo Steve‘o Jobso įtaka ir sumanumas. Tačiau ilgametis rinkos analitikas Timas Bajarinas teigia, kad iš esmės „Apple“ sėkmę lemia šešios paprastos priežastys.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pirmas klausimas, kurį sau turi užduoti bet kurios technologijų kompanijos vadovas, prieš imantis naujo produkto gamybos – ar žmonės norės tai naudoti. Kartais inžinieriai, apsvaigę nuo galimybių, sukuria produktą vien dėl to, kad jie tai gali padaryti, ir nesigilina, ar jo kam nors reikia.
„Apple“ požiūris yra kitoks. Jos inžinieriai kuria daiktus sau. O S.Jobsas buvo pagrindinis „Apple“ produktų vartotojas.
Visi šios kompanijos produktai sukurti atsižvelgiant į tai, kad S.Jobsas yra tikrasis vartotojas. Todėl jei jam produktas bus nepatogus ar nereikalingas, jis bus nereikalingas niekam. Pagrindinė užduotis inžinieriams – kurti tai, be ko jie patys negalėtų gyventi.
Produktus turi būti lengva naudoti
Šiuo atžvilgiu S.Jobsas buvo išties užsispyręs. Jei produktą naudoti sudėtinga, vartotojui jis bus bevertis. Tai nuo pat pradžių buvo lemiamas faktorius „Apple“ produktų dizainui ir vartotojo sąsajai, iki šiol lemiantis visą techninės ir programinės įrangos kūrimą.
Visi jos sukurti produktai privalo būti intuityvūs, lengvai suprantami ir išmokstami. Technologijoms tobulėjant ir augant vartotojų poreikiams, ši užduotis tampa vis sudėtingesnė. Tačiau „Apple“ išlieka vienintelė man žinoma kompanija, kuriai naudojimo paprastumas yra svarbesnis už patį produktą.
Paprasta išsirinkti
„Apple“ sėkmė slypi paprastume ne tik produktų naudojimo, bet ir jų gamybos bei pasirinkimo. Ji supaprastina pasirinkimo procesą, išleisdama vieną ar kelis įrenginio modelius.
„iPhone“ ar „iPad“ atveju, pasirinkimo nėra: vienas daiktas, vienas modelis. Nors atrodytų, kad žmonėms reikia kuo didesnio pasirinkimo, kuris atitiktų jų poreikius, iš tiesų viskas kur kas paprasčiau. Žmonės nori, kad pasirinkimo procesas būtų kuo paprastesnis.
Taip, yra technologijoms imlių žmonių, kuriems vieno modelio neužtenka, tačiau didžioji dauguma pirkėjų tokie nėra, o lengvas pasirinkimas jiems yra privalumas.
„Apple“ tai supranta, todėl neišleido kelių „iPhone“ ar „iPad“ modelių, o ir muzikos grotuvų „iPod“ pasirinkimą paliko minimalų. Dėl to išsirinkti „Apple“ produktą yra paprasta. O pardavimai rodo, kad žmonės tai vertina.
Taigi nors pasirinkimas yra naudingas dėl kainos ar įrenginių galimybių lankstumo, iš esmės dauguma pirkėjų tenori paprastumo.
Malonus aptarnavimas
S.Jobsas perkando vieną sudėtingiausių technologijų problemų: net jei sukuri produktus, kuriuos naudoti paprasta, žmonės juos norės naudoti skirtingoms užduotims atlikti. Dėl to kartais įvairių sričių žmonėms gali prireikti pagalbos.
Anksčiau „Apple“ idėja atidaryti savo parduotuves atrodė kvaila, kadangi rinką užkariauja didieji prekybininkai, galintys pasiūlyti mažiausias kainas. Tačiau iš tiesų tai buvo puiki idėja. Kadangi produktų pasiūla nedidelė, parduotuvės darbuotojai visus juos puikiai žino ir gali patarti bet kokiu klausimu.
Nenuostabu, kad „Apple“ produktus renkasi vis daugiau naujų pirkėjų. Juos lengva išsirinkti, paprasta naudoti, o jei susiduriate su problema, „Apple“ darbuotojai gali skubiai pagelbėti atvykus į parduotuvę ar paskambinus telefonu.
„Apple“ imasi tik to, ką gali padaryti geriau
„Apple“ nekuria naujų produktų ar jų kategorijų. Žinoma, kadaise kompanija sukūrė pirmąjį komercinį kompiuterį „Apple II“, o „Mac“ linija su grafine vartotojo sąsaja pakeitė asmeninių kompiuterių rinką. Tačiau nuo tada visi „Apple“ gaminiai tebuvo patobulinti egzistuojantys produktai. „Apple“ neišrado MP3 grotuvo, išmaniojo telefono ar planšetinio kompiuterio – tiesiog ji pagamino geresnius produktus, nei tuo metu buvo rinkoje.
Kaip neseniai pasakė „Apple“ dizaineris Jonathanas Ive‘as: „Mūsų tikslas yra labai paprastas – kurti ir gaminti geresnius produktus. Jei mes negalime pagaminti kažko geriau, mes to negaminsime.“
Visuomet priešakyje
Tai yra labiausiai „Apple“ konkurentus gąsdinantis dalykas. Kol dauguma jų pristatinėja produktus, kurie yra konkurencingi jos gaminiams, „Apple“ jau kuria produktus mažiausiai dvejiems metams į priekį. Pavyzdžiui, naujasis „iPhone“, kuris turėtų būti pristatytas vėliau šįmet, buvo sukurtas prieš dvejus metus. O šiuo metu kuriamas „iPhone“ modelis pasirodys 2014 metų rudenį.
Tas pat galioja ir „iPad“ planšetėms. Naujasis „iPad“, kuris turėtų būti pristatytas kitąmet, buvo sukurtas prieš pusantrų metų. Šiuo metu kuriamas „iPad“ prekyboje pasirodys kokiais 2015-aisiais.
Tai yra tikras košmaras „Apple“ konkurentams. „Apple“ yra atsiplėšusi, nes turi pinigų, kuriuos gali skirti išradimams.
Nors „Android“ yra populiariausia išmaniųjų telefonų platforma pasaulyje, tačiau tikrasis sėkmės rodiklis yra pelnas. „Apple“ susižeria per 70 proc. išmaniųjų telefonų ir apie 85 proc. planšetinių kompiuterių rinkos pelno. Paklauskite bet kurio „Android“ telefonų gamintojo, ko jis norėtų labiau: rinkos dalies ar pelno?
- - -
Šie šeši punktai galbūt pilnai neatspindi visos „Apple“ verslo strategijos (juk dar yra puiki programinė įranga, įrenginių dizainas, didžiulė turinio ekosistema, aplikacijos ir paslaugos...). Tačiau tris dešimtmečius stebėjęs rinką galiu pasakyti, kad tai yra „Apple“ sėkmės pagrindas. Ir kol to laikysis, panašu, kad ji toliau augs bei bus tikras galvos skausmas kitiems rinkos dalyviams.
Parengta pagal Techland.time.com.