Renkamės žiemines padangas: naudingi patarimai, leidžiantys taupyti pinigus (28)
Laikas nestovi vietoje – atrodo tik neseniai dar buvo pavasaris ir džiaugėmės pradžiuvusiais keliais, o dabar ant nosies vėl ruduo su dažnėjančiais lietumis ir vis labiau šlampančiais keliais. Tačiau lietūs dar menka bėda, prisiminus, jog po rudens artėja žiema ir jau reikia ruoštis žiemos sezonui. Bene pirmasis iš būtinųjų pasiruošimo darbų – išsirinkti žiemines padangas ir laiku jomis apauti automobilį.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Standartizuotas žymėjimas yra vienodas tiek vasarinėms, tiek ir žieminėms padangoms, o iš jo galima sužinoti tris padangų charakteristikas – kuro taupymo efektyvumą, stabdymo ant šlapios kelio dangos įvertinimą bei skleidžiamą triukšmo lygį. Pirmi du parametrai vertinami santykinėje skalėje nuo geriausio lygio „A“ iki prasčiausio – „G“. Jeigu ieškotume geriausių padangų pagal tokį žymėjimą, tektų rinktis „AA“ vertinumą turinčias padangas, tačiau tuomet išsirinktume tik... vasarines padangas! Turbūt jau niekam nekyla abejonių, kad žiemą su jomis važiuoti tiesiog neįmanoma, todėl naujausias EU žymėjimas, švelniai tariant, yra visiškai netinkamas žieminių padangų vertinimui.
Tad kaip rinktis kokybiškas žiemines padangas? Pirkti brangią garsių gamintojų produkciją ar kitais būdais ieškoti racionalaus sprendimo tarp kainos ir kokybės?
Kodėl brangesnės padangos nebūtinai yra geresnės
Vienas tituluočiausių Lietuvos ralio lenktynininkų Rokas Lipeikis, didžiausios padangų prekybos įmonės „Egzotika“ savininkas pataria kiekvienam pirkėjui pirmiausia vadovautis savo galva. O tam bent šiek tiek reiktų išmanyti žieminių padangų rinkos specifiką – taip bus daug lengviau susigaudyti pasiūloje.
Egzotikos specialistai vienbalsiai sutaria, kad žiemą prioritetas yra saugumas, tad renkantis padangas pirmiausiai į tai ir reikia atsižvelgti. Antra, renkantis padangas vairuotojai neturėtų susikoncentruoti į naująjį padangų žymėjimą, nes iš jo neįmanoma nustatyti net dešimtadalio svarbiausių žieminių padangų savybių kaip, pavyzdžiui: elgesys ant ledo, sniego, pažliugusio sniego, atsparumas akvaplanavimui ir t.t. Nors dalis šios informacijos jau prieinama publikuojamuose žieminių padangų testuose, bet ir juos reikia vertinti atsargiai.
Mat patys garsiausi padangų gamintojai susikoncentravę į geriausius testų rezultatus ir siekia patenkinti specifinius ir reiklius Skandinavijos valstybių poreikius. O geriausi testų rezultatai pasiekiami tuomet, kai padangoms naudojama ypač minkšta guma, labai elastingas padangų karkasas ir papildomos technologijos, skirtos išgauti gerą sukibimą kuo žemesnėje temperatūroje.
Tačiau tokios padangos paprastai ilgai ir kokybiškai tarnauja tik esant nuolatinei neigiamai temperatūrai – būtent skandinaviško tipo klimatui, kur žiemos yra ilgos, stabilios ir labai šaltos. Tuo tarpu lietuviškos žiemos su polaidžiais, ilgai besitęsiančiomis gan aukštomis teigiamomis temperatūromis nėra labai tinkamos šioms padangoms – kuo aukštesnė aplinkos temperatūra, tuo labiau kaista padangos ir sparčiau dyla ypač minkšta guma. Tai puikiai žino tie vairuotojai, kurie ir vasarą važinėja su minkšto mišinio žieminėmis padangomis – geriausiu atveju jų užtenka porai metų. Taip nutinka todėl, kad minkšto mišinio padangų guma smarkiau kaista, tad gamintojai jų nerekomenduoja naudoti esant aukštesnei nei 15 laipsnių temperatūrai, o ypatingai dėl to nukenčia automobilio valdymas. Taip pat labai elastingas karkasas mūsų duobėtuose keliuose dažnai yra minusas, nes dažnai sugadinami ne tik ratlankiai, bet ir pačios padangos.
Tad nieko keisto, kad dažnai pasitaiko, jog Lietuvoje eksploatuojamos brangiausios, Skandinavijos rinkai skirtos, garsių gamintojų padangos eksploatacinėmis savybėmis, ypač atsparumu dėvėjimuisi ir smūgiams nusileidžia mažiau žinomų gamintojų, tokių kaip „Roadstone“, „Kenda“ ar „Maxxis“ gaminiams. O ir jų kaina gerokai didesnė. Mažesni gamintojai dažniausiai orientuojasi ne į aukščiausius testų rezultatus, kas jiems ko gero sunkai būtų pasiekiama, o stengiasi sukuti vertę kitur, t.y. koncentruojasi į labiau žemiškus dalykus kaip geriausios eksploatacinės savybės, aukščiausias kainos ir kokybės santykis. Naudojami kietesni gumos mišiniai, standesni ir tvirtesni karkasai užtikrina atsparumą smūgiams, didesnę ridą, tolygų dėvėjimasį, todėl nuvažiuotų kilometrų kaina tampa dar mažesnė.
Pasak R. Lipeikio, įsigilinus į žieminių padangų rinkos specifiką, dažnam pirkėjui, ieškančiam optimalaus santykio tarp kainos ir kokybės tampa akivaizdu, kad nebūtina rinktis tik brangiausias žinomų gamintojų padangas. Ypač tais atvejais, kuomet ieškoma minkšto mišinio ar dygliuotų padangų.
Tuo pačiu, R. Lipeikis užtikrina, jog seniai praėjo tie laikai, kai kokybiškus minkštos gumos padangų mišinius mokėjo pagaminti tik „Nokian“ ir „Michelin“ – dabar tokių gamintojų yra virš 20, tad pirkėjas, rinkdamasis padangas, drąsiai daugiau dėmesio gali skirti ekonominiams rodikliams, o ne vien „brandui“.
Skaičių argumentai
Apibendrindami patarimus, „Egzotika“ specialistai pateikia praktinį pavyzdį.
Palyginkime garsaus gamintojo „Continental“ ir mažiau žinomo „Roadstone“ tų pačių išmatavimų žieminių padangų ekonominius rodiklius. Tarkim, jog norime apauti automobilį, kuriam reikia 205 mm pločio, 55 mm aukščio, 16 colių skersmens padangų. Iš „Continental“ pasiūlos diapazono išsirenkame minkšto mišinio žiemines padangas „Conti Viking Contact 5“, kainuojančias 419 Lt. Nesunkiai galima paskaičiuoti, jog keturios tokios padangos kainuotų 1676 Lt.
Iš analogiško dydžio žieminių „Roadstone“ padangų išsirenkame taip pat minkšto gumos mišinio „Win Ice“ modelį, kainuojantį 232 Lt. Keturios tokios padangos kainuotų 928 Lt.
Kainų skirtumas daugiau nei akivaizdus – perkant „Roadstone“ prekinio ženklo padangas sutaupome 748 Lt.
Vertiname šias dvi padangas toliau. Abi pasirinktos padangos yra minkšto gumos mišinio, jų kuro sunaudojimo kategorijos sutampa: abiejų įvertinimas „E“. Stabdymo ant šlapios kelio dangos įvertinimai taip pat analogiški: „F“. Skiriasi tik padangų skleidžiamo triukšmo įvertinimai: „Continental“ padangų - 71 decibelas, o „Roadstone“ - 74 decibelai.
Apibendrinus matyti, jog tos pačios minkšto gumos mišinio kategorijos bei analogiškos „EF“ klasės „Continental ContiVikingContact 5“ ir „Roadstone Win Ice“ padangų kainos skiriasi beveik du kartus.
Žinoma, „Continental“ padangos yra tylesnės, komfortiškesnės ir tikėtina, kad turi šiek tiek geresnes sukibimo charakteristikas, tad galbūt keliais metrais, o gal tik centimetrais sumažins stabdymo kelią bei užtikrins keliais kilometrais per valandą didesnį greitį posūkyje ant ledo. Atliekant testus ar praktikuojant ekstremalų važiavimą, pavyzdžiui lenktynėse, šie rodikliai tampa tikrai svarbūs. Bet ar jie tokie svarbūs daugumai vairuotojų kasdieniame gyvenime, kad mokėtume už tai beveik dvigubai didesnę kainą?
„Egzotikos“ specialistai daugumai vairuotojų patartų nesukti galvos dėl tų kelių centimetrų, o ieškoti optimalaus kainos ir kokybės santykio ir ypač atsižvelgti į 1 km saugaus važiavimo kainą. Prisiminus, jog pigesnių gamintojų padangos mūsų klimato ir duobėtų kelių sąlygomis dažnai tarnauja daug ilgiau nei brangesnės prestižinės padangos, nesunku suskaičiuoti, kad ženkliai mažesnę 1 km saugaus važiavimo kainą užtikrina tokių gamintojų kaip „Roadstone“, „Kenda“ ar „Maxxis“ produkcija.
Be abejo, visų poreikiai skirtingi, o ir prekybos taisyklė sako, kad „pirkėjas visada teisus“, tad mums belieka tik palinkėti išmintingai įvertinti savus prioritetus ir pagal tai teisingai pasirinkti, kad ir žiemos keliai negąsdintų, o ir piniginėje vėjai nešvilpautų.