Kremliui nepatiks tyrėjų išvada: orlaivį Ukrainoje numušė rusai (15)
Rusija ne sykį bandė įrodyti, kad pernai liepos 17-ąją virš Ukrainos „Malaysia Airlines“ keleivinį lėktuvą su 298 žmonėmis numušė patys ukrainiečiai. Tačiau tokią versiją aktyviai brukę rusai paragavo šalto dušo – tarptautinė komisija pateikė išsamią ataskaitą, kurios išvada negailestinga: orlaivį numušė Rusijos kariškių paleista raketa, skelbia „Spiegel“.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Vokietijos leidinio „Der Spiegel“ ir Nyderlandų „Algemeen Dagblad“ žurnalistai kartu su tarptautinių organizacijų „Correctiv“ ir „Bellingcat“ ekspertais atliko išsamų tyrimą, kas vis dėlto įvyko 2014-ųjų liepos 17 d.
Tuomet Ukrainos rytuose virė aktyvūs mūšiai tarp šalies vyriausybės pajėgų ir prorusiškų separatistų. Pastaruosius ukrainiečiai tuo metu triuškino, tad baimindamasi gėdingo pralaimėjimo Rusija pamažu permetė savo pastiprinimus separatistams.
Tiek NATO, tiek JAV žvalgyba nesyk pateikė įrodymų, kad Ukrainoje kariavo šimtai, jei ne tūkstančiai, rusų karių, pasitelkusių ginkluotę ir sunkiąją technika. Ukrainos aviacijos talžomi separatistai gavo trumpojo (iki 6 km aukščio) nuotolių priešlėktuvinių raketų, kuriomis pavyko numušti kelis ukrainiečių orlaivius.
Bet norint apsaugoti separatistų ir jiems talkinusių Rusijos armijos šarvuotąją techniką – pro separatistų kontroliuojamą pasienį plūdusius tankus bei šarvuočius reikėjo ir didesnio nuotolio raketų, kurios galėtų pasiekti didesniame nei 6 km aukštyje skraidančius ukrainiečių naikintuvus, šturmo lėktuvus bei žvalgybinius orlaivius.
Iš surinktų duomenų aiškėja, kad priešlėktuvines raketas turinti Rusijos 53-ioji priešlėktuvinė brigada birželio 23-iąją paliko savo nuolatinio dislokavimo vietą Kurske.
Mažiausiai viena priešlėktuvinė sistema „Buk-M1“ buvo dislokuota netoli Snižnės miesto saugoti prorusiškų separatistų tankus nuo Ukrainos aviacijos atakų. Ataskaitos autoriai pateikia vietos gyventojų pasakojimus, kad jie girdėjo garsus, kurie paprastai būna paleidžiant panašias raketas.
Vienas separatistų lyderių patvirtino, kad jie turėjo du „Buk“ kompleksus, tačiau patys nesugebėjo jais naudotis. „Buk“ kompleksas yra sudėtingas ir jam prižiūrėti reikalingi patyrę specialistai.
Tačiau pirmieji separatistų pranešimai po sėkmingo „Buk“ šūvio buvo džiuginantys, mat manyta, jog numuštas ukrainiečių orlaivis. Staigiai iš Snižnės išgabenus „Buk“ kompleksą liežuvį prikando ir separatistų pagyrūnai. Būtent todėl pateikiama išvada, jog raketa buvo paleista iš Rusijos kariškiams priklausančios „Buk“ sistemos.
Nuotraukos iš įvykio vietos esą patvirtina, kad po tragedijos „Buk“ buvo skubiai iš ten išvežtos į Rusiją ir jose trūko vienos raketos.
Rusija iki šiol įnirtingai bando įtikinti pasaulį, kad „Malaysia Airlines“ lėktuvą numušė ukrainiečių naikintuvas. Per Kremliaus kontroliuojamus propagandinius kanalus netgi buvo paleista prastai sumontuota nuotrauka, kurioje esą vienas privatus palydovas „visiškai netyčia“ užfiksavo keleivinį lėktuvą ir į jį raketą paleidžiantį ukrainiečių naikintuvą. Net rusų internautai išsityčiojo iš šios nevykusios klastotės, kuria kaip įrodymu remiasi Rusija.
Kritika – ir Kijevui, ir Vakarams
Tiesa, Rusijos kariškius kaltinančios ataskaitos autoriai pripažino, kad JAV iki šiol nėra pateikusi palydovinių nuotraukų iš incidento vietos. Teigiama, kad JAV turi technologijas, galinčias užfiksuoti raketų paleidimą. Bent jau Ukrainoje, prie kurios Juodojoje jūroje sukiojasi JAV karo laivai bei žvalgybiniai lėktuvai, amerikiečiai esą gali užfiksuoti viską.
Be to, vokiečių leidinys pažėrė priekaištų ir Ukrainai, kuri esą „naudojosi keleiviniais lėktuvais kaip gyvaisiais skydais prieš rusų tankus“. Ukrainiečių naikintuvai neva slėpėsi tarp keleivinių orlaivių maršrutų.
Kliuvo ir Vokietijos vyriausybei, taip pat ES, kurios nepaskelbė įvykių Rytų Ukrainoje karo zona ir neuždraudė savo keleiviniams lėktuvams skraidyti toje erdvėje. Galiausiai kaltinimai teikiami ir bendrovei „Malaysia Airlines“, kuri neįžvelgė pavojaus skristi virš karo veiksmų zonos.
Ataskaitoje pažymima, kad pagrindinis kaltininkas yra Vladimiras Putinas, kurio leidimu esą Ukrainoje veikė Rusijos kariškiai.
Beje, šis tyrimas ir jo išvados nėra oficialios. Oficialaus tyrimo, kurį atlieka Nyderlandų, Malaizijos ir nepriklausomi ekspertai, išvadų dar gali tekti gerokai palaukti. Anksčiausiai jų tikimasi sulaukti šiais metais.