Bilas Gatesas užpylė šalto dušo – iš „Tesla Semi“ ir elektrinių lėktuvų „greičiausiai niekada nieko nebus“. Ar tikrai? (13)
Paskutiniai Bilo Gateso komentarai leidžia aiškiai suprasti, kad milijardierius ir filantropas abejoja elektrinių sunkvežimių bei elektra varomų komercinių lėktuvų ateitimi. Bet ar tikrai jis teisus?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pastaraisiais metai Bilas Gatesas daug dėmesio skiria pasaulinėms problemoms ir aktyviai naudoja savo sukauptą turtą joms išspręsti. Bilas su žmona yra vieni daugiausiai labdarai paaukojančių žmonių pasaulyje, o ir filantropas nuolat investuoja į naujas energetikos kompanijas bei siekia išvystyti naujos kartos branduolinę energetiką.
Pastaruoju metu jis daug dėmesio skiria COVID-19 pandemijos problemai, tačiau jau yra pareiškęs, kad mūsų laukia dar didesnė problema, pareikalausianti kur kas daugiau mirčių. Tai – klimato kaita.
Ir šįkart Bilas vėl dalijasi mintimis apie šią problemą:
„Šio mėnesio pradžioje rašiau apie tai, kad COVID-19 yra tik dalis to, kas pasaulyje dėsis dėl klimato kaitos. Nėra jokių abejonių, kad per pastaruosius kelis mėnesius patyrėme siaubingų kančių ir ekonominių sunkumų. Tačiau nors dar sunku tą suvokti, bet pandemija dar tik įpusėjo, o klimato kaitos potencialus poveikis bus dar pražūtingesnis.“
Naujausiame įraše Bilas pabrėžia būtinybę kuo greičiau elektrifikuoti transportą, kas padėtų spręsti klimato kaitos problemas. Visgi, jo pareiškimai yra kiek prieštaringi. Bilas tiki, kad keleivinės transporto priemonės bus elektrifikuotos, ir tas jau vyksta:
„Be to, padidėjusi konkurencija rinkoje reiškia, kad klientai turi daugiau pasirinkimų nei bet kada anksčiau. Pradedant kompaktiškais sedanais ir baigiant aptakiais sportiniais automobiliais. Greitai netgi galėsime įsigyti visiškai elektrinį pikapą iš tokių senbuvių, kaip GM ir Ford bei naujų gamintojų, kaip Rivian ir Bollinger.“
Įdomu, bet „Microsoft“ įkūrėjas, anksčiau vairavęs „Model X“, kažkodėl savo įraše pamiršo paminėti „Tesla“ kompaniją ir jos kuriamą „Cybertruck“ pikapą.
Nieko tokio. Daugiau klausimų kelia tai, kad nors Bilas ragina elektrifikuoti transporto sektorių, bet tuo pačiu labai stipriai abejoja elektrinių sunkvežimių, tokių, kaip „Tesla Semi“ ateitimi, ir mano, kad iš jų „greičiausiai niekada nieko nebus“:
„Problema yra ta, kad baterijos yra didelės ir sunkios. Kuo didesnį svorį norite pajudinti, tuo daugiau tokiai transporto priemonei reikia baterijų. Bet kuo daugiau baterijų pridedate, tuo didesnį svori turite – ir tuo daugiau energijos reikia.
Net ir pasiekus baterijų proveržį, elektrinės transporto priemonės greičiausiai niekada nebus praktiškas sprendimas tokiems dalykams, kaip 18 ratų krovininiam transportui ir keleiviniams lėktuvams. Elektra gerai veikia tada, kai reikia įveikti trumpus atstumus, tačiau mums reikia kitokio sprendimo, kai kalba pasisuka apie sunkiasvores transporto priemones ir tolimųjų reisų lėktuvus.“
Nors Bilas Gatesas ir neįvardijo konkrečių kompanijų elektrinių pikapų, bet gana aišku, jog turima galvoje šiuo metu vystomas „Tesla Semi“ ir „Freightliner eCascadia“ elektrinių pikapų programas.
Toks Bilo Gateso pareiškimas yra įdomus ir tuo, kad Elonas Muskas prieš keletą dienų pareiškė, kad baterijų technologijos per pastarąjį dešimtmetį pažengė stipriai į priekį ir jei prieš 10-15 metų apie 400Wh/kg energijos tankį buvo tik svajojama, tai šiuo metu jau keli baterijų gamintojai dirba prie tokio tipo baterijų. Ir, pasak Elono, kai bus masiškai pradėtos gaminti tokio energijos tankio baterijos, tada ir aviacijos elektrifikacija taps reali bei perpektyvi.
O ką gi Bilas Gatesas siūlo vietoje baterijų naudoti sunkiasvorių transporto priemonių sektoriuje? Jis mano, kad perspektyvesnis sprendimas būtų biodegalai.
Vertinant objektyviai, variantas yra galimas. Tik su esmine sąlyga – jei tų biodegalų gamybai nebus naudojama žemės ūkio produkcija, kaip kviečiai, rapsai ir pan. Važinėti per laukus su dyzeliną vartojančia technika tam, kad užauginęs javus juos paverstum biodegalais - nei logiška, nei ekologiška. Ir jei taip bus, tada čia ne ekologiškas sprendimas, o dar žalingesnis, palyginus su naujus standartus atitinkančiais vidaus degimo variklį turinčiais sunkvežimiais.
Deja, bet šiuo metu tvari biodegalų gamyba iš atliekų, kaip biometano, ar skystų degalų gamyba iš dumblių, yra brangi ir transporto priemonė mieliau žvelgia į pigesnę ir geriau išvystytą baterijų sektorių.
Kita alternatyva, vandeniliu varomi sunkvežimiai. Ir čia intensyviai dirba kita Amerikos kompanija, „Nikola Motor“. Tiesa, čia būtina įveikti daugybę iššūkių – kad ir tų pačių papildymo stotelių trūkumą – tad ji nuo 2021-ųjų pradžios taip pat pirmiau pradės gaminti baterijomis varomą „Nikola Tree“ sunkvežimį, o nuo 2023-iųjų metų turėtume išvysti ir vandeniliu varomą sunkvežimį.