Skraidymas be sparnų – greičiausi pasaulio traukiniai: nuo pirmojo Afrikos greitaeigio geležinkelio, iki 460 km/h greičio ir ypatingo Kinijos traukinio (Foto, Video)  (2)

Pasauliui susidūrus su klimato kaita, trumpi skrydžiai daugeliui keliautojų atrodo vis labiau nepatrauklūs. Skandinavijoje prasidėjęs flygskam (skrydžio gėdos) fenomenas jau įkvepia ne vieną keliautoją mažinti priklausomybę nuo oro linijų.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Kol kas nors neįrodys kitaip, greitasis geležinkelis yra veiksmingiausia alternatyva kelionėms lėktuvu keliaujant iki 1000 kilometrų. Veždamas keleivius tarp miesto centrų 290 km/h ar didesniu greičiu, jis siūlo įtikinamą greičio ir patogumo derinį.

Nuo devintojo dešimtmečio šimtai milijardų dolerių buvo investuota į naujus greituosius geležinkelius visoje Europoje ir Azijoje, kurių pradininkai buvo Japonijos Shinkansen ir Train a Grand Vitesse (TGV) Prancūzijoje.

Pastarąjį dešimtmetį Kinija tapo neabejotina pasaulio lydere, nutiesdama 38 000 kilometrų naujų geležinkelių tinklą, pasiekiantį beveik kiekvieną šalies kampelį.

Ispanija, Vokietija, Italija, Belgija ir Anglija plečia Europos greitųjų geležinklių tinklą. Neatsilieka ir kiti žemynai: 2018 m. Afrika įgijo pirmąjį greitąjį geležinkelį, Maroke atidarius Al-Boraq liniją, o Egiptas, panašu, prisijungs prie klubo iki 2022-ųjų pabaigos.

Kitur pasaulyje Pietų Korėja, Saudo Arabija ir Taivanas yra sukūrę greitųjų maršrutų, o Indija, Tailandas, Rusija ir JAV yra viena iš augančios grupės šalių, pasiryžusių tiesti naujus geležinkelius, kuriuose traukiniai lėktų tarp didžiųjų miestų daugiau nei 250 km/h.

Bet kur galite keliauti greičiausiais pasaulio traukiniais 2022 m.?

1. Haramaino greitasis geležinkelis – 300 km/h (Saudo Arabija)

Dusinantis karštis ir smėlio audros ne iš karto atrodo kaip ideali aplinka sudėtingiems greitiesiems elektriniams traukiniams, tačiau Saudo Arabijos greitasis Haramaino geležinkelis (HHR) jungia šventuosius Mekos ir Medinos miestus iki 300 km/h greičiu lekiančiais traukiniais.

Naudojant 35 ispanų pagamintus „Talgo“ traukinius, specialiai pritaikytus eksploatuoti dykumose esant iki 50 °C temperatūrai, 450 kilometrų kelionė trunka tik dvi valandas.

 

Kiekviename traukinyje yra 13 vagonų, talpinančių 417 ekonominės ar verslo klasės keleivių, o HHR per metus perveža iki 60 mln. keleivių. 2018 m. atidarius HHR, jis tapo populiariu keliavimo tarp Medinos ir Mekos keliavimo būdu per Hadžą – kasmetinę piligriminę kelionę į Meką, per kurią daugiau nei du milijonai musulmonų aplanko šventąsias miesto vietas.

2. „Trenitalia“ ETR1000 – 300 km/h (Italija)

Stulbinantys Italijos valstybinių geležinkelių greitieji traukiniai „Frecciarossa“ (Raudoniji strėlė) buvo pristatyti 2017 m..

Sukurti maksimaliam 400 km/h greičiui, jie pateisina savo vardą su strėlę primenančiu supaprastintu dizainu ir 10 000 AG galia. 200 metrų ilgio traukiniuose yra 457 sėdimos.

Nors leidžiama važiuoti iki 300 km/h greičiu, 2016 m. bandymo metu vienas traukinys pasiekė 394 km/h greitį.

„Frecciarossa“ veikia visame Italijos „T“ formos didelio greičio traukinių tinkle, jungiančiame Turiną, Milaną ir Veneciją šiaurėje su Bolonija, Florencija, Roma ir Neapoliu.

3. KTX 305 km/h (Pietų Korėja)

Nuo 2004 m. Pietų Korėja sparčiai išplėtė savo greitųjų geležinkelių tinklą, aplenkdama klasikines linijas, kur dėl sudėtingos vietovės kelionės laikas buvo lėtas ir nekonkurencingas.

Pirmoji linija atidaryta 2004 m maršrutu Seulas–Busanas. KTX traukiniai gali važiuoti iki 330 km/h greičiu, nors įprastas limitas yra 305 km/val. Pirmosios kartos KTX-I traukiniai, pagrįsti prancūzų TGV technologija, perpus sumažino kelionės Seulas-Busanas trukmę – nuo ​​daugiau nei keturių valandų iki vos dviejų valandų ir 15 minučių.

 

Pietų Korėja yra viena iš keturių pasaulio šalių, kuri kartu su Prancūzija, Japonija ir Kinija sukūrė traukinį, galintį važiuoti daugiau nei 420 km/h. Naujos kartos HEMU-430X prototipas 2013 m. pasiekė 421,4 km/h greitį ir viršijo ankstesnį Korėjos bėgių greičio rekordą – 352,4 km/h, pasiektą antrosios kartos KTX HSR-350x traukiniu.

Naujausiuose traukiniuose naudojamos vietinės technologijos, juose yra slėgio sandarinimo kabinos ir trigubi stiklai, siekiant sumažinti triukšmą ir pašalinti diskomfortą daugelyje tunelių.

KTX traukiniai taip pat jungia Seulą su Gwangju, Mokpo ir Yeosu šalies pietuose bei Gangneungu šiaurės rytuose – pastarasis buvo pastatytas aptarnauti 2018 m. žiemos olimpines žaidynes priimančiam Pjongčango miestui.

4. AVE S-103 – 310 km/h (Ispanija)

Ispanija prisijungė prie greitųjų traukinių klubo 1992 m., iš Prancūzijos įsigijusi TGV technologiją. Nuo tada ji sukūrė savo itin greitus traukinius ir nutiesė ilgiausią Europoje tam skirtų tolimojo susisiekimo linijų tinklą, besidriekiantį iš Madrido į Seviliją, Malagą, Valensiją, Galiciją ir Barseloną.

„Alta Velocidad Espana“ arba AVE paprastai važiuoja didžiausiu komerciniu 310 km/h greičiu. Flotilės pasididžiavimas yra traukiniai S-102 „Talgo“ ir S-103 „Velaro", pastarieji yra galingesni Vokietijos ICE3 giminaičiai.

2006 m. liepos mėn. S-103 pasiekė Ispanijos geležinkelio greičio rekordą – 404 km/h.

5. „Al Boraq“ 320 km/h (Marokas)

 

Pirmasis ir kol kas vienintelis Afrikoje greitasis geležinkelis atidarytas 2018 m. lapkritį, jungia Tanžero uostamiestį su Kasablanka Maroke.

Šis traukinys, pavadintas „Al-Boraq“ pagal mitinę būtybę, nešusią islamo pranašus, yra pirmasis šalies planuojamo 1500 kilometrų greitojo tinklo etapas.

Prancūzijoje pagaminti TGV „Euroduplex“ dviejų aukštų elektriniai traukiniai veikia iki 320 km/h greičiu specialioje 186 kilometrų linijoje tarp Tanžero ir Kenitros.

2 milijardų dolerių vertės projektas taip pat apėmė esamos 137 kilometrų atkarpos tarp Rabato ir Kasablankos atnaujinimą, kad būtų užtikrintas didesnis greitis, sumažinant kelionės laiką nuo 4 valandų 45 minučių iki vos 2 valandų 10 minučių.

Nutiesus siūlomą naują liniją į Kasablanką, kelionės laikas sutrumpės iki 90 minučių.

„Al-Boraq“ taip pat priklauso Afrikos geležinkelių greičio rekordas – 2017 m. per bandymus prieš eksploatavimą vienas traukinių naujoje linijoje pasiekė 357 km/h greitį – daugiau nei dvigubai didesnį greitį nei bet kuris kitas greičiausias traukinys šiuo metu eksploatuojamas Afrikos žemyne.

Tęsinys kitame puslapyje:




6. JR East E5 – 320 km/h (Japonija)

Japonija pasauliui pristatė naujų greitųjų geležinkelių koncepciją 1964 m. ir tebėra pasaulinė lyderė savo Shinkansen linijose.

Nors dauguma Shinkansen traukinių šiuo metu veikia maksimaliu 300 km/h greičiu,  „Japan Railways East“ (JR East) E5 „kulkiniai traukiniai" Tohoku Shinkansen, važiuoja iki 320 km/h greičiu ir jungia Tokiją su  Aomori miestu.

 

Kiekviename traukinyje yra 731 sėdimoji vieta ir 32 elektriniai indukciniai varikliai, išvystantys įspūdingą 12 900 arklių galią. Pagaminti iš lengvo aliuminio lydinio, E5 turi „aktyviąją pakabą“, leidžiančią jiems įveikti posūkius didesniu greičiu.

Nepaprastai ilga lokomotyvų nosis buvo sukurta siekiant sumažinti garso smūgius, atsirandančius, kai traukiniai dideliu greičiu įvažiuoja į tunelius.

7. TGV – 320 km/h (Prancūzija)

Prancūzija yra ilgametė pasaulio traukinių greičio rekordo, pasiekto 2007 m. balandžio 3 d., turėtoja – stulbinantys 574,8 km/val.

Pirmasis Europoje greitaeigis geležinkelių tinklas vis dar yra geriausiai žinomas ir sėkmingiausias. Nuo Antrojo pasaulinio karo Prancūzijos geležinkelių pramonė laipsniškai peržengė įmanomų traukinių ribas, sumušdama esamus rekordus 1955 m. (331 km/h), 1981 m. (380 km/val.) ir 1990 m. (515,3 km/h).

Šiandien didelės spartos linijos driekiasi iš Paryžiaus į Lioną, Marselį, Bordo, Nantą, Strasbūrą, Lilį, Briuselį ir Londoną, kai kuriais maršrutais traukiniai važiuoja iki 320 km/h greičiu. Per pastaruosius 40 metų traukiniai vystėsi per kelias kartas, kai tinklas plėtėsi.

Devintojo dešimtmečio ikoniniai oranžiniai TGV tapo pažangesni didelės talpos „Duplex“ traukiniai, galintys važiuoti kaimyninėse šalyse, įskaitant Vokietiją, Šveicariją ir Ispaniją.

Greitųjų geležinkelių transportas taip pat yra didelė eksporto sėkmė, nes per pastaruosius 30 metų TGV technologija buvo parduota Ispanijai, Pietų Korėjai, Taivanui, Marokui, Italijai ir JAV.

8. ICE3 – 330 km/h (Vokietija)

 

Visame pasaulyje žinomas vokiškas „InterCity Express“ (ICE) prekės ženklas apima didelę greitųjų traukinių, naudojamų įvairiais maršrutais, šeimą.

Tačiau greičiausias „White Worm“ (kaip yra pravardžiuojami ICE traukiniai dėl baltos spalvos) šeimos narys yra 330 km/h pasiekiantis ICE3, kuris naudojamas nuo 1999 m. Šios aptakios mašinos buvo sukurtos 180 km linijai Kelnas–Frankfurtas. Linija sutrumpino kelionės tarp dviejų miestų laiką nuo dviejų valandų ir 30 minučių iki vos 62 minučių.

Įprastas veikimo greitis yra 300 km/h, tačiau ICE3 leidžiama važiuoti iki 330 km/val. Bandomaisiais važiavimais buvo pasiektas maksimalus 368 km/h greitis. ICE3 našumą lemia 16 elektros variklių, paskirstytų aštuonių vagonų traukinyje, kuris išvysto didžiulę galią – 11 000 AG.

ICE3 parkas veikia visoje Vokietijoje ir apima traukinius tarptautiniams maršrutams, jungiančius pagrindinius Vokietijos miestus su Paryžiumi, Amsterdamu ir Briuseliu.

Šis dizainas taip pat yra Siemens „Velaro“ greitųjų traukinių šeimos pagrindas, kuris buvo parduotas Ispanijai, Rusijai, Turkijai, Kinijai ir „Eurostar“ antrosios kartos tarptautiniams traukiniams.

9. CR400 „Fuxing“ – 350 km/h (Kinija)

CR400 „Fuxing“ traukiniai važiuoja didžiausiu komerciniu 350 km/h greičiu, tačiau bandymo metu jie sėkmingai pasiekė 420 km/h. „Fuxing“ traukiniai buvo sukurti iš ankstesnių kartų greitųjų traukinių, kurie buvo pagrįsti iš Europos ir Japonijos importuota technologija.

Ši įspūdinga traukinių sistema, talpinanti iki 16 vagonų ir talpinanti iki 1200 keleivių, pasižymi naujoviškomis funkcijomis, įskaitant pramogas sėdynėse, išmaniuosius stiklinius ekranus, belaidį įrenginių įkrovimą, „išmaniąsias kajutes“ ir net variantus, sukurtus ekstremalioms oro sąlygoms.

 

Greičiausi CR400 variantai šiuo metu yra dislokuoti pagrindiniuose maršrutuose Pekinas-Šanchajus-Honkongas ir Pekinas-Harbinas.

10. Šanchajaus „Maglev“ – 460 km/h (Kinija)

Greičiausias pasaulyje viešasis traukinys taip pat yra unikalus – tai vienintelė jungtis pasaulyje, šiuo metu vežanti keleivius naudojant magnetinę levitaciją (maglev), o ne įprastus plieninius ratus ant plieninių bėgių.

Jungiantis Šanchajaus Pudongo oro uostą su Longyang Road stotimi miesto centre, jo maksimalus komercinis greitis yra 460 km/h, o 30 kilometrų kelionę įveikia vos per 7,5 minutės.

Remiantis vokiškomis technologijomis, maglev traukiniai sklendžia palei paaukštintą kelią, o galingi magnetai užtikrina itin sklandų važiavimą be trinties.

Pasinaudodama patirtimi, įgyta per daugiau nei dešimtmetį reguliaraus eksploatavimo, Kinija dabar sukūrė savo 600 km/h greitį pasiekiančius maglev traukinius ir turi ambicingų planų sukurti maglevų tinklą, įskaitant liniją tarp Šanchajaus ir Hangdžou.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(16)
(1)
(15)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai (2)