Vairuotojai apie tai net nesusimąsto: kodėl vairuojant geriau nečiaudėti? ()
Raginimą už vairo nevalgyti, negerti, nekalbėti telefonu ir nerašyti žinučių girdėjęs ne vienas vairuotojas, tačiau tik retam kuriam teko sulaukti pasiūlymo nečiaudėti. Tik pusę sekundės trunkantis čiaudėjimas nėra toks nekaltas, ypač šiuo žydėjimo ir alergijų laikotarpiu. Pernai kelyje „Via Baltica“ dėl alergijos žiedadulkėms nusičiaudėjęs ir trumpam užsimerkęs vairuotojas pakliuvo į eismo įvykį.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pranešimą spaudai apie čiaudėjimo, sėdint prie mašinos vairo, grėsmę paruošė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA).
„Viskas priklauso nuo situacijos, bet čiaudėjimas gali daryti poveikį vairuotojo dėmesingumui. Jei šiaip mirktelėdamas žmogus užsimerkia apie 0,1–0,2 sekundėms, tai čiaudėdamas – pusei sekundės. O ir pats užsimerkimas yra stipresnis nei mirktelint. Važiuojant dykuma, čiaudėjimas, žinoma, jokios įtakos nedaro, tačiau ten, kur intensyvus transporto priemonių srautas, dideliame mieste, kur daug pėsčiųjų, čiaudėdamas tu tikrai negali 100 proc. savo viso dėmesio sutelkti į vairavimą“, – apie nekontroliuojamą refleksą sako medicinos centro „Northway“ gydytojas Valerijus Morozovas.
LTSA Transporto veiklos priežiūros departamento Kauno skyriaus viršininkas sako, kad vairuodamas nei vienas vairuotojas negali būti tikras, kad jo nosiaryklės nesudirgins kažkokie dirgikliai ir jis nepradės čiaudėti. Bet tokiu atveju vairuotojas turėtų išlikti ramus ir visą savo dėmesį sutelkti tik į vairavimą, o ne bandymą išvengti čiaudulio užspaudžiant nosį ar pan. Užtenka tik vieno netinkamo judesio ir vairuotojas gali sukelti eismo įvykį.
„Čiaudėjimo vairuotojas praktiškai negali išvengti, tačiau jeigu laikysis saugaus atstumo, per daug nepriartės prie prieš jį važiuojančios transporto priemonės ir neviršys reikalaujamo greičio tą pusę sekundės galės jaustis ramus dėl savęs ir kartu vykstančių keleivių“, – sako LTSA ekspertas.
Pasak jo, atstumas iki kitos transporto priemonės šiuo atveju labai reikšmingas, nes jausdamas artėjantį čiaudulį žmogus gali sulėtinti važiavimo greitį ir taip dar sukurti papildomos erdvės tarp transporto priemonių.
Gydytojas V. Morozovas negali pasakyti, kiek čiaudėjimas už vairo yra dažnas reiškinys. Tačiau čiaudulio ar pavasarinės alergijos kamuojamiems žmonėms galioja visuotinės rekomendacijos.
„Jei sėdime dirginančioje aplinkoje, kur bloga ventiliacija ar mus veikia tiesioginiai saulės spinduliai, galime čiaudėti ir ne tik dėl mikroskopinių dalelių, tokių kaip dulkės, žiedadulkės ir pan. Jei esate alergiškas, rekomendacijos bendros – keliaukite anksti ryte arba vėlai vakare. Tuomet drėgnesnis oras, jau nėra tiek dulkių ar žiedadulkių, ne toks intensyvus eismas. Beje, būtinai užsidėkite akinius nuo saulės – jie apsaugos nuo tiesioginių saulės spindulių“, – sako gydytojas.
Jis parekomendavo neužmiršti normalaus vėdinimo ar kondicionavimo transporto priemonėje bei oro filtrų keitimo.