Proveržis anglies pluošto gamyboje? „Nissan“ paprastais sprendimais pasiekė puikių rezultatų (Video) (2)
„Nissan“ pavyko sutrumpinti anglies pluošto detalių gamybos laiką. Ir tai yra labai didelis pasiekimas. Tik kodėl automobilių gamintojai šiai kompozitinei medžiagai skiria vis daugiau dėmesio ir investicijų?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Anglies pluoštas – tai pakankamai lanksti medžiaga. Jis yra audžiamas, iš jo gaminami dideli lapai, iš kurio vėliau išpjaunami įvairių detalių sluoksniai. Tuos sluoksnius sutvirtinus derva, gaunamos itin tvirtos ir itin lengvos detalės.
Tai – labai supaprastintas anglies pluošto gamybos apibūdinimas. Iš tikrųjų, anglies pluošto gamyba yra didžiulis mokslas. Egzistuoja šimtai skirtingų anglies pluošto audinių, tūkstančiai skirtingų dervų ir dar daugiau anglies pluošto panaudojimo galimybių. Visgi, kol kas ši medžiaga dažniausiai sutinkama itin brangiuose automobiliuose, jachtose ir lėktuvuose, nes kitur ją naudoti tiesiog neapsimoka. Štai Formulė 1 bolidai gaminami iš anglies pluošto, kaip ir „Pagani“ ar „Koenigsegg“ hiperautomobiliai. Anglies pluošto daug ir „Ferrari“, „McLaren“, „Porsche“ ir panašaus kalibro automobiliuose.
Anglies pluošto detalės labai brangios. Ir ne dėl to, kad pati medžiaga būtų išskirtinai brangi – tiesiog tų detalių gamyba reikalauja labai daug darbo ir laiko – abu šie resursai geriausiai matuojami pinigais. Tačiau dabar „Nissan“ sugalvojo, kaip bent šiek tiek sumažinti anglies pluošto detalių kainą. Nauja technologija turėtų sumažinti gamybos kaštus.
Visų pirma, „Nissan“ sukūrė elektroninių įrankių paketą, leidžiantį sumažinti formų kūrimo kaštus. Tai – simuliacijos, kurios padeda greičiau sukurti formas, kuriose vėliau slegiami anglies pluošto ruošiniai. Antra, „Nissan“ patobulino dervos paskleidimą formoje. Viena iš paprastesnių šios inovacijos pusių – geriau kontroliuojamas formos mechanizmas. Derva įterpiama formai dar neužsidarius – ji užima tarpą tarp anglies pluošto ir formos viršaus. Kai mechanizmas užsidaro, derva yra įterpiama į anglies pluoštą ir pasiskirsto gerokai tolygiau.
„Nissan“ skaičiuoja, kad taip anglies pluošto detalė iš formos gali būti išimama vos po 2 minučių. Įprastai šis procesas trunka 10 minučių. Anksčiau, kai dar buvo naudojami dideli pramoniniai autoklavai, tam prireikdavo 3-4 valandų. Nauja „Nissan“ anglies pluošto gamybos technologija lengvai suderinama su likusios proceso dalies automatizacija, o tai leistų dar labiau sumažinti kainą.
„Nissan“ ir kiti automobilių gamintojai deda didžiules pastangas, kad anglies pluoštas pasiektų kasdienius automobilius. Tai – labai svarbu, nes elektromobiliai ir hibridiniai automobiliai yra labai sunkūs. Anglies pluoštas yra 50-60% lengvesnis už analogišką plieną ir daug kompaktiškesnis už aliuminį. Be to, anglies pluošto gamybos procesas gali būti pakankamai žalias, nors ir reikalauja nemažai energijos.
Tiesa, net jei ir atpigs, anglies pluoštas kaina su plienu tikrai nesivaržys. Ir automobilių savininkai tokiomis detalėmis tikriausiai labai nesidžiaugs. Plienas linksta, o štai anglies pluoštas – lūžta. Ir vieną suremontuoti yra daug pigiau nei kitą.