[Išsami tema] „Grumman X-29“: neįtikėtinas naikintuvas su į priekį nukreiptais sparnais – ir sovietų klonas Su-47 (Foto, Video)  (4)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Lėktuvas taip pat turėjo futuristinę skaitmeninę „fly-by-wire“ sistemą, kuri naudojo elektroninę sąsają orlaiviui valdyti, o ne tradicinius rankinius valdiklius – dar vieną novatorišką funkciją, kuri dabar yra įprasta aviacijoje.

 

Projektą užsakė DARPA, Amerikos gynybos pažangių tyrimų projektų agentūra ir USAF skrydžių dinamikos laboratorija Wright-Patterson oro pajėgų bazėje Ohajo valstijoje. NASA atliko bandomuosius skrydžius.

Du X-29 pastatė „Grumman“, sėkmingo F-14 „Tomcat“ ir istorinio „Apollo Lunar Module“ gamintojas. Pirmasis X-29 skrydis įvyko 1984 metų gruodžio 14 dieną.

1984–1992 m. X-29 atliko 422 skraidymo tyrimų misijas. Tačiau radikaliausi jo bruožai tapo trūkumais.

Nepaisant to, lėktuvas prisimenamas su malonumu. „Programoje dalyvavusieji labai gerai apie jį prisimena. Žmonės tikrai žavisi šiuo keistai atrodančiu lėktuvu“.

Pirmasis X-29 dabar yra eksponuojamas Jungtinių Valstijų oro pajėgų nacionalinio muziejaus tyrimų ir plėtros galerijoje Wright-Patterson oro pajėgų bazėje netoli Deitono, Ohajo valstijoje. Kitas orlaivis eksponuojamas Armstrongo skrydžių tyrimų centre Edvardso oro pajėgų bazėje.

Rusijos klonas?

 

Tačiau X-29 nebuvo paskutinis tokio tipo lėktuvas. 1997 m. rugsėjo 25 d., praėjus penkeriems metams po paskutinės X-29 misijos, Rusijos oro pajėgos skrido su „Sukhoi Su-47“ – savo naikintuvo versija su į priekį nukreiptais sparnais. Pravarde „Berkut“ (rus. „auksinis erelis“), jis buvo projekto, kuris buvo pradėtas dar 1983 m., tačiau buvo atidėtas dėl SSRS iširimo, rezultatas.

Lėktuvo konstrukcijos ir laiko panašumai rodo, kad jį galėjo tiesiogiai įkvėpti X-29. „Sunku nedaryti tokios išvados, kad jie tai pamatė ir nusprendė: „Geriau išsiaiškinkime, ar tai taip pat veikia“, – sakė Gelzeris.

Tačiau Su-47 buvo beveik dvigubai didesnis už X-29 ir buvo pastatytas labiau kaip visavertis naikintuvas, o ne kaip eksperimentinė bandomoji transport priemonė. Nepaisant to, orlaivis niekada nebuvo pradėtas gaminti ir buvo pagamintas tik vienas egzempliorius.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(5)
(1)
(4)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai (4)