[Karšta tema] Ukraina prieš Rusiją – kaip atrodo abiejų šalių oro pajėgos: ukrainiečiai turi šansą vieninteliu atveju (Foto, Video) (82)
Jei Ukrainoje prasidėtų karas, jos nedidelės oro pajėgos tikriausiai ilgai neatsilaikys ir gali imtis „smūgiuok ir bėk“ antskrydžių taktikos prieš Rusijos pajėgas.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tuo tarpu didžiulis Rusijos pranašumas naikintuvų, atakos lėktuvų ir antžeminių raketų srityje nuo pat pradžių smogtų Ukrainos oro pajėgoms, paliekant tik kelias vietas, kuriose galėtų pasislėpti Ukrainos oro pajėgų gynyba.
Rusija turi įgyti pranašumą ore konflikto pradžioje, kad paspartintų karo pabaigą – ir tai visiškai įmanoma prieš Ukrainą, bet NATO oro pajėgų įsikišimas viską pakeistų. Taigi, kaip atrodo Rusijos, Ukrainos ir NATO oro pajėgos, jei kiltų karas.
Ukrainos oro pajėgos
Remiantis „Flight Global's Air Forces 2022“ almanachu, Ukrainos oro pajėgos turi tik 69 naikintuvus: 43 „MiG-29“ ir 26 „Su-27“. Visi turimi naikintuvai buvo pagaminti Šaltojo karo metais, tuometinėje Ukrainos Sovietų Socialistinėje Respublikoje – Ukraina paveldėjo naikintuvus, kai 1991 m. gruodį žlugo Sovietų Sąjunga.
Kitaip tariant, visiems Ukrainos naikintuvams yra mažiausiai 31 metai, o dabartinė valstybė niekada nepirko naujų naikintuvų. Naikintuvų amžiaus problemą dar labiau apsunkina Ukrainos nesugebėjimas gauti naujų patobulinimų, ginklų ir atsarginių dalių abiejų tipų lėktuvams, kuriuos gamina pagrindinė priešė Rusija. Neaišku, kiek Ukrainos naikintuvų iš tikrųjų yra tinkami skraidyti.
Kijevas atnaujino kai kuriuos „MiG“ ir „Su“ atlikdamas elektronikos patobulinimus (įskaitant naujus „MiG“ radarus ir navigacijos sistemą), navigacijos sistemas, montuojamas taikymo sistemas, automatinius raketų leistuvus ir nauju orlaivio kompiuteriu, skirtu „Su“ naikintuvui.
Tačiau atnaujintų orlaivių skaičius, matyt, yra mažas ir beveik nereikšmingas. 2020 m. Ukraina pradėjo naują oro pajėgų išlaidų planą „Vision 2035“, pagal kurį už 12 milijardų dolerių numatoma įsigyti naujų orlaivių, įskaitant naikintuvus, greičiausiai iš NATO šalių.
Ukraina taip pat turi nedidelį atakos lėktuvų parką. Tai apima 12 „Su-24“ orlaivius, kurie iš pradžių buvo skirti smūgiuoti į NATO taikinius Šaltojo karo metu, ir dar 17 „Su-25“, panašių į amerikiečių „A-10 Warthog“. Ukrainos oro pajėgos taip pat ginkluotos 34 atakos sraigtasparniais „Mi-24“.
Vėlgi, visi šie orlaiviai buvo sukurti prieš Sovietų Sąjungos žlugimą ir yra labai seni. Tai ne tik apsunkina jų valdymą, bet ir daro juos labai pažeidžiamus Rusijos naikintuvams ir oro gynybai.
Rusijos oro pajėgos
Kita vertus, Rusija disponuoja daug, daug didesne oro armada. Remiantis „Flight Global 2022“ oro pajėgų almanachu, Rusija turi daugiau nei 1000 naikintuvų, naikintuvų-bombonešių ir atakos lėktuvų.
Nors daugelis jų yra seni, Maskva nemažai tų orlaivių atnaujino modernesnėmis technologijomis ir ginklais. Pavyzdžiui, Rusija turi vien 350 „Su-27“ orlaivių, įskaitant naujesnius „Su-27SM“ ir naujausią versiją „Su-35 Flanker-E“. Rusijos „Su-27“, skirtingai nei Ukrainos, turi naujesnius, galingesnius „oras-oras“ radarus, naujausią aviacijos elektroniką, visiškai modernizuotą „oras-oras“ ir „oras-žemė“ ginkluotę.
Nors Rusijos oro laivynas yra išsibarstęs po visą šalį, jį galima gana nesunkiai sutelkti bet kuriame konkrečiame karštame konflikte. Priešais Ukrainą esančiose Rusijos oro bazėse taip pat išaugo aktyvumas.
Tęsinys kitame puslapyje:
Tačiau oro galia neapsiriboja vien naikintuvais. Rusija netoli Ukrainos sienos bei Baltarusijos dislokavo didelio nuotolio „žemė-oras“ raketų sistemas S-400. S-400, maždaug prilygstantis JAV „Patriot“ raketų sistemai, yra didžiulis, gali paleisti dronus, sparnuotąsias raketas ir net balistines raketas. Didžiausias S-400 nuotolis – 400 km.
Regione taip pat dislokuoti Rusijos atakos ir puolimo transporto sraigtasparniai leistų Rusijos oro puolimo pajėgoms (VDV) užgrobti ir išlaikyti pagrindinius taškus, toli nuo Ukrainos linijų.
Galiausiai, Rusijos taktinės balistinės raketos, ypač trumpojo nuotolio raketa „Iskander-M“, būtų nukreiptos į Ukrainos vadovavimo ir valdymo centrus, tiekimo sandėlius, skirstymo punktus ir, svarbiausia, oro bazes.
„Wall Street Journal“ duomenimis, Rusijos „Iskander“ brigados, dislokuotos Rusijoje, Baltarusijoje ir okupuotame Kryme, per valandą gali paleisti net 448 raketas ir gali nusitaikyti į 95 procentus Ukrainos teritorijos. „Iskander-M“ turi 500 km veikimo nuotolį.
Karo veiksmų atveju Ukrainos oro pajėgų prognozės yra niūrios. Rusija aviacijos smūgiais, „Iskander-M“ ir artilerija taikytųsi į Ukrainos oro bazes. O oro bazes gana lengva uždaryti – net nedideli nuolaužų kiekiai gali pasirodyti pavojingi didelio našumo reaktyviniams varikliams, kurie gali jas įsiurbti ir sugadinti greitai besisukančias ventiliatoriaus mentes.
Bet kuris Ukrainos lėktuvas, pakilęs į orą, susidurs su kiekiumi pranašesniais Rusijos orlaiviais, ir kuo arčiau sienos jie skris, tuo didesnis pavojus jiems kils.
Besiveržiančios Rusijos sausumos pajėgos netgi galėtų užimti Ukrainos oro bazes, o tarp Dniepro upės ir Rusijos sienos esančios bazės yra ypač pažeidžiamos.
NATO oro pajėgos
Tikėtina, kad Ukraina praras pranašumą ore per pirmąsias 24 valandas po galimo karo. Vienintelis įmanomas būdas oro jėgų pusiausvyrai pasikeisti – įsikišus NATO. Kol kas NATO oro pajėgos (daugiausia JAV oro pajėgos) koncentruojasi į kaimyninių valstybių narių, ypač Lenkijos, Rumunijos ir Baltijos šalių – Lietuvos, Estijos ir Latvijos – oro erdvės apsaugą.
Jei NATO prisijungtų prie konflikto, į dangų virš Ukrainos pakiltų karo lėktuvų armada, įskaitant penktos kartos naikintuvus, tokius kaip F-22 ir F-35, o bombonešiai atskristų iš tolimų bazių žemyninėje JAV dalyje. Tokiu atveju Rusija gali greitai prarasti oro pranašumą Ukrainos teritorijoje ir stebėti, kaip jos sausumos pajėgos negailestingai atakuojamos iš oro.
Jei prasidės karas, Rusija greitai perims Ukrainos oro erdvės kontrolę. Vis dėlto Ukraina tapo Rusijos ekspansionizmo atrama, o NATO pradeda suvokti šalies svarbą sulaikant Maskvą. Vienintelė šių dienų Ukrainos oro pajėgų paguoda yra ta, kad jei šalis išgyvens šią krizę kaip nepriklausoma valstybė, išorės pagalba užtikrins, kad Ukraina ateityje greičiausiai turės daug modernesnes oro pajėgas.