Bus atsisakyta aplinkosaugininkų kontrolės: kuo visa tai baigsis? ()
Dėl Valstybinės aplinkos apsaugos tarnybos užvirė tikra kova. Seimo Aplinkos apsaugos komitetas sako, kad šios tarnybos, turėjusios kontroliuoti, kaip dirba regionų aplinkosaugininkai, iš viso nereikia, o Aplinkos ministerija ieško būdų, kaip ją išsaugoti, ir nerimauja, kad jos nelikus aplinkosaugininkų praktiškai niekas nekontroliuos.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Įkurta siekiant kontroliuoti, kaip dirba aplinkosaugininkai
VAAT buvo įsteigta 2014 metų birželį. Tai buvo tarnyba, prie kurios pagal planą turėjo būti prijungti visi aštuoni regionų aplinkos apsaugos departamentai (RAAD). Jie turėjo tapti VAAT padaliniais. Tačiau tokiam pasiūlymui nepritarė Seimas. Taigi pagrindinė VAAT funkcija, kaip ir regionų aplinkos apsaugos departamentų, tapo aplinkos apsaugos valstybinė kontrolė. Tačiau Seimas ją panaikino. Dar praėjusių metų spalio mėnesį Seimas nusprendė VAAT išbraukti iš aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančių institucijų sąrašo.
Politikai nesuprato, kam reikalinga dar viena kontrolę vykdanti tarnyba. Jų nuomone, ši institucija dubliavosi su kitomis jau esamomis ir jie nusprendė, kad biurokratiniame aparate šios tarnybos nereikia. Parlamentarai nepritarė aplinkosaugos kontrolės centralizavimui.
Kontrolės funkcija pasiliko kitoms, jau anksčiau veikiančioms, institucijoms: regionų aplinkos apsaugos departamentams, Aplinkos apsaugos agentūrai, Valstybinei miškų tarnybai, Valstybinei saugomų teritorijų tarnybai pavaldžioms parkų ir rezervatų direkcijoms, Lietuvos geologijos tarnybai.
Iš karto po Seimo sprendimo aplinkos ministras Kęstutis Trečiokas teigė, kad tarnybą reikės naikinti arba pertvarkyti. Bet šaltinių teigimu, Aplinkos ministerija buvo sugalvojusi gudrybę tiesiog pervadinti VAAT ir taip nubraukti Seimo sprendimą.
Jų teigimu, buvo norėta VAAT pavadinti Generaliniu regionų aplinkos apsaugos departamentu. Kadangi įstatyme parašyta, jog aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdo departamentai, pervadinta institucija atgautų kontrolės funkciją tik dėl kelių žodžių pavadinime pakeitimo.
Jau buvo paruoštas toks projektas, kuris turėjo būti priimtas Vyriausybėje, tačiau iki jos taip ir nenukeliavo. Teisės aktų registre galima rasti negaliojantį 2016 metų sausio 13 dienos ministro įsakymą, kuriame nurodytas VAAT pavadinimo pakeitimas bei kontrolės funkcijų suteikimas.
Jame taip pat buvo nurodyta, jog naujojo departamento paskirtis – vykdyti žuvivaisos ir specialiosios žvejybos valstybiniuose vandens telkiniuose, medžioklės, gaminių ir (ar) pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų išrašymo, atliekų vežimų, gamintojo atsakomybės principo įgyvendinimo, cheminių medžiagų valdymo ir genetiškai modifikuotų organizmų apgalvoto išleidimo į aplinką ne tiekimo rinkai tikslais, genetiškai modifikuotų mikroorganizmų riboto naudojimo kontrolės srityse.
Taigi planas jau buvo paruoštas, tačiau pasirodo, jog tokiam žingsniui pasipriešino Seimo Aplinkos apsaugos komitetas. Dabar Aplinkos ministerija nebesvarsto varianto tarnybą paversti ministerijai pavaldžiu departamentu. Tačiau, koks šios institucijos likimas, iki šiol neaišku.
VAAT neįtiko Seimo Aplinkos apsaugos komitetui
Aplinkos ministras K. Trečiokas patvirtino, kad Aplinkos ministerija turėjo tokį planą ir VAAT turėjo virsti Generaliniu regionų aplinkos apsaugos departamentu, tačiau taip nenutiko dėl Seimo Aplinkos apsaugos komiteto nepritarimo.
Kol kas sprendimai dar nėra priimti, dabar kaip tik ir spendžiame, ką daryti, bet joks sprendimas nėra priimtas. Seimas išbraukė VAAT iš kontroliuojančių institucijų ir kontrolės funkciją ji prarado. Norėjome, kad tai taptų ministerijos dalis, bet Vyriausybė ministerijos etatų didinimui nepritarė. Be to, Seimo komiteto yra toks noras, kad viskas liktų taip, kaip anksčiau“, - sakė K. Trečiokas.
Pasak ministro, ne visi žmonės liks be darbo: „Tie žmonės neturėtų likti be darbo, nes kai buvo įkurta VAAT, nebuvo sukurta naujų etatų, taigi tie žmonės turėtų būti sugrąžinti atgal į regionų departamentus.“
Paklaustas, kas tuomet kontroliuos aštuonis regionų aplinkos apsaugos departamentus (RAAD), ministras neturėjo aiškaus atsakymo: „O čia geras klausimas. Čia ir yra esmė, kad kažkam labai nepatiko tai, kad RAAD yra kontroliuojami. Tiesiog dabar viskas bus kaip ir anksčiau iki sukuriant VAAT.“
Ministerija buvo parengusį projektą, kurį reikėjo teikti Vyriausybei ir Vyriausybės nutarimu pakeisti VAAT pavadinimą bei taip sugrąžinti kontrolės funkciją. Paklaustas, kodėl projektas taip ir neišvydo dienos šviesos ir nebuvo pateiktas Vyriausybei, K. Trečiokas teigė, kad pakluso Seimo Aplinkos apsaugos komiteto norui: „Na, savotiška gudrybė, tik pakeisti pavadinimą, dalį struktūros. Tokį projektą mes parengėme, bet nesiūlėme svarstyti, nes turime dar kitų alternatyvų ir tam nepritarė Seimo Aplinkos apsaugos komitetas. Sutarėme, kad mes pasiderinsime ir jeigu netiks komitetui, neteiksime. Tai tas projektas ir liko projektu. Nusileidome komitetui.“
Primename, kad VAAT įkurtas siekiant atskirti leidimų išdavimo ir kontrolės sritis. Įkūrus šią instituciją leidimus išduodavo Aplinkos apsaugos agentūra, o VAAT vykdydavo kontrolės funkciją. Taip ji nustatė nemažai pažeidimų, kurių nepastebėdavo regionų aplinkos apsaugos departamentai. Vis dėlto jie priešinosi tokios institucijos egzistavimui ir pasisakė, kad VAAT būtų panaikinta.
Kiek gali būti kontroliuojančių institucijų?
Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkas Algimantas Salamakinas GRYNAS.lt teigė, kad valstybinių institucijų, kurios kontroliuoja viena kitą tiesiog yra per daug.
„Mes turime suprasti vieną labai paprastą dalyką, kad Seimas išbraukė VAAT iš kontrolę vykdančių tarnybų sąrašo. Įstatyme yra parašyta, kad RAAD kontroliuoja ministras ir jeigu jis mato, kad vienas ar kitas RAAD direktorius blogai dirba, jis gali jį atleisti. Nuo kovo 1 dienos VAAT iš viso turėjo pabaigti savo egzistavimą. Kas čia bus jeigu RAAD kontroliuoti sukursime VAAT, tada jam kontroliuoti dar kažką sukursime“, - sakė A. Salamakinas.
Pasak jo, tai, kad žmonės liks be darbo, irgi ne argumentas: „Be to, kontrolės funkcijos VAAT taip ir nebuvo perduotos. Argumentas, kad daug žmonių liks be darbo, jeigu šituo argumentu remsimės, tai kur mes nueisime? Tiesiog tų institucijų yra per daug.“
Yra mažinami etatai
VAAT direktorius Vytautas Eidikonis teigė, kad tarnyboje yra mažinami etatai, nebelieka kontrolės funkcijų, tačiau pati tarnyba gali likti.
„Įstatymo pataisos, kurios įsigaliojo nuo kovo 1 dienos tiesiog mūsų tarnybą susilpnino tam tikromis funkcijomis, štai ir viskas. Bet ne Seimas priima sprendimą likviduoti ar reorganizuoti instituciją. Mes dirbame pagal naujus nuostatus, nebelieka kontrolės funkcijų, nebelieka kontrolės priežiūros funkcijų, etatai yra sumažinami ir vykdysim funkcijas, kurios yra naujuose nuostatuose“, - kalbėjo V. Eidikonis.
Paklaustas, tai kokios gi tarnybos funkcijos dar lieka, pašnekovas įvardino kelias mažesnes veiklas: „Lieka pranešimų priėmimo centras, kuris visą parą priima aplinkosauginius pranešimus, analizuoja, vertina ir nukreipia vykdymui 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę. Vykdysim atliekų tvarkymo analizę, taip pat centralizuotas techninis aprūpinimas, mokymai pareigūnų.“