Kaip nežinojimas ir neapdairumas priveda prie 1,5 tūkst. eurų kainuojančio automobilio remonto ()
Pakeisti variklio tepalus vairuotojai paprastai prisimena, tačiau į pavarų dėžės tepalų lygį dažnai nekreipia dėmesio.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Užmiršus tikrinti pavarų dėžės tepalų lygį, gali sugesti ne vien pavarų dėžė, bet ir kitos automobilio detalės. Kaip pavarų dėžes naudoti taisyklingai, kad būtų taupomi ne vien degalai, bet ir kitų vairuotojų laikas?
Privalomas tepalų keitimas
Kiekvienam vairuotojui vertėtų įsidėmėti, kad pasitikrinti pavarų dėžės tepalus būtina kas 60 tūkstančių nuvažiuotų kilometrų. Ekspertai ragina nepasikliauti automobilių gamintojų siūlymais tepalų nekeisti ir rekomenduoja tepalų būklę pavarų dėžėje pasitikrinti profilaktiškai.
APD autoserviso techninės dalies vadovas Tomas Valys pastebėjo, kad gali būti taip, jog skirtingų markių automobiliuose bus montuojama ta pati pavarų dėžė.
Anot jo, vienas gamintojas sakys, kad tepalo keisti nereikia, o kitas tą daryti rekomenduos. Tai leidžia daryti išvadą, kad techninis aptarnavimas yra privalomas visoms transmisijoms.
Automatinės ir mechaninės pavarų dėžių gedimai labai skiriasi. Dažniausiai už automatinių pavarų dėžių gedimo šalinimą tenka sumokėti kur kas brangiau.
Jei pajutote, kad pavaros sunkiai persijungia, gali būti, kad iš dėžės nutekėjo tepalų arba jų tiesiog trūksta. Tokiu atveju reikėtų kuo skubiau automobilį vežti į autoservisą. Kuo ilgiau delsite, tuo daugiau padarysite žalos savo automobilio svarbiam elementui.
T. Valys paaiškino, kad visas automatinės pavarų dėžės veikimas pagrįstas tepalo slėgiu. Todėl jam išbėgus užtektu minutę laiko varikliui padirbėti didesniais sūkiais tam, kad dėl pernelyg aukštos temperatūros būtų pažeistos transmisijos detalės.
Vairavimo stiliaus poveikis
Remontas gali būti labai brangus. Ypatingai tuo atveju, jei meistrams teks nuiminėti pavarų dėžę ir ieškoti mechaninio gedimo. Kartu su hidraulinės sistemos keitimu tai gali kainuoti iki 1,5 tūkst. eurų.
Ekspertai taip pat pažymi, kad keičiant pavarų dėžės tepalus geriau naudotis tam skirtomis mašinomis.
T. Valio teigimu, jei tai bus daroma tik mechaniškai atsukant karterį, transmisijoje liks 40-50 proc. senos alyvos. O tam skirta įranga leidžia šį rodiklį pakelti iki 95 proc. Taip pat ji įgalina praplauti pavarų dėžės mazgus.
Pavarų dėžių resursą mažina ne tik tepalo stygius. Agresyvus vairavimo stilius, važiavimas esant dideliems sūkiams ir piktybinis transmisijos laužymas taip pat gali labai pakenkti.
Serviso R2L vadovas Algirdas Bartkevičius paaiškino, kad vairavimo stilius tam turi didžiulę įtaką.
Mechaninėms transmisijoms žalą galite padaryti agresyviai perjungdami pavaras ar iki gali neišmindami sankabos pedalo, automatinėms pavojingas yra dažno greitėjimo ir stabdymo sukeltas perkaitimas.
„Gana greitai automatinės pavarų dėžės gedimas gali atsirasti ir įklimpus sniege ar purve“, – aiškino specialistas.
Ką daryti įklimpus?
Įklimpus automobiliui su automatine pavarų dėže ekspertai rekomenduoja jį išstumti arba ištraukti su kita transporto priemone. Kitu atveju rizikuojate pakenkti transmisijai.
Jei nėra galimybės prisišaukti pagalbą, reikia išjungti sistemą, kuri neleidžia ratams praslysti, o tuomet pasistengti įsiūbuoti automobilį judant pirmyn ir atgal. Nevertėtų pernelyg stipriai spausti akceleratoriaus, nes tuomet išvažiuoti gali tapti dar sudėtingiau.
T. Valys atkreipė dėmesį, kad svarbiausia tuomet, kai ratai dar sukasi į priekį nemėginti kuo greičiau įjungti atbulinės pavaros. Tas pats perspėjimas galioja ir judant atgal.
Jei automobilis su automatine pavarų dėže sugedo, jo tempti nevertėtų. Tačiau jei nėra kitos išeities, tai reikėtų daryti lėtai. Pasak ekspertų, tokią mašiną velkant netaisyklingaiautomatinė pavarų dėžė gali sugesti vos po kelių kilometrų važiavimo.
„Įprastai važiuojant tokioje dėžėje nuolat cirkuliuoja alyva, o tempiant kai kuriuose automobiliuose tepalo siurblys neveikia. O netepami mechanizmai dėl trinties ima kaisti ir greitai dyla“, – aiškino A. Bartkevičius.
Sklando teorija, kad automobilį su automatine pavarų dėže galima tempti 50 km, maždaug 50 km/val. greičiu. T. Valys prisimena atvejį, kai jam tokią mašiną teko tempti 300 km, 120 km/val. greičiu. Tuomet iš pavarų dėžės nieko neliko.
Gedimus išduoda garsai
Apie pavarų dėžės gedimus išduoda iš jos sklindantys garsai ir perjungimo lengvumas. A. Bartkevičius sakė, kad mechaninei pavarų dėžei tokiu atveju jie jungiasi sunkiau arba apskritai yra išmetami važiuojant.
„Taip pat jungiant pavarą atsiranda traškėjimas, galite išgirsti ūžimą“, – kalbėjo serviso vadovas.
Panašius garsus skleidžia ir sugedusi automatinė transmisija. Sunkiai keičiantis bėgiams gali būti juntamos neįprastai didelės vibracijos ir netgi trenksmai.
Siekiantiems tausoti pavarų dėžes specialistai rekomenduoja ekonominį vairavimo stilių – tai atidus važiavimas esant mažesniems sūkiams. Patyręs vairavimo instruktorius Andrejus Savčenko aiškino, kad pavarų keitimą reikia valdyti ir vairuojant automobilį su automatine transmisija.
„Automatinės pavarų dėžės darbas tiesiogiai priklauso nuo vairuotojo veiksmų.
Jei mes smarkiai spaudžiame akceleratorių, automobilis supranta, kad norime važiuoti greičiau, atitinkamai vėliau keičia pavaras.
O tai lemia didesne degalų sąnaudas, todėl greitėdami akceleratorių turime spausti tik tiek, kiek yra būtina“, – aiškino jis.
Reikia stengtis, kad variklio sūkių rodyklė nekiltų daugiau 2 tūkst.
Pagrindinės vairuotojų klaidos, dėl kurių kyla poreikis greitai įsibėgėti – saugaus atstumo nesilaikymas ir neatidumas sankryžose. A. Savčenko pastebėjo, kad pražiopsoję žalią šviesoforo signalą vairuotojai ima skubėti, o priartėję prie kito automobilio staigiai stabdo.