Perkamo automobilio patikra – kaip išvengti „katės maiše“ ir kokios klaidos nedaryti (2)
Perkant automobilį iš antrų rankų – nesvarbu, ar per skelbimus, per pažįstamus ar iš panaudotų automobilių centrų – visuomet yra rizika. Vis dar pasitaiko atvejų, kuomet nepraėjus nė mėnesiui po automobilio įsigijimo iš antrų rankų, jį jau reikia gabenti į servisą.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Akivaizdu, kad pats pirkėjas sunkiai gali apsidrausti nuo plika akimi nematomų gedimų, tačiau jam į pagalbą gali ateiti servisai, rašoma pranešime žiniasklaidai. Apie tai, ką automobilį perkantis vairuotojas gali padaryti pats, o ką – derėtų patikėti servisui, kaip apsisaugoti nuo kartu su automobiliu įsigytų gedimų bei kodėl net pats pardavėjas turėtų būti suinteresuotas prieš parduodant patikrinti savo transporto priemonę servise, kalbamės su bendrovės „Melga“ padalinio vadovu Giedriumi Treideriu.
Ar lengva apgauti automobilio pirkėją?
Pasak G. Treiderio, perkant nebe naują automobilį, pirkėjas gali būti nors ir pats akyliausias vairuotojas, bet tam tikrų automobilio gedimų ar trūkumų jis vis tiek nepastebės. Tai, savo ruožtu, gali tapti sukčiauti sumaniusių pardavėjų galimybe parduoti plika akimi nematomų trūkumų turinti automobilį. Būtent todėl, eksperto teigimu, visuomet pravartu, ypač kilus abejonėms, automobilį patikrinti servise.
„Be serviso pagalbos galima nustatyti tik smulkius automobilio trūkumus, o rimti gedimai taip lengvai nesimato. Mes visada rekomenduojame prieš pirkimą pasitikrinti ratų geometriją, kuri parodo, ar automobilis nebuvo smarkiai daužtas. Taip pat visada patartina atlikti kompiuterinę diagnostiką, leidžiančią pamatyti galimus variklio gedimus. O kalbant bendrai, nepakėlus automobilio ant keltuvo, neįmanoma patikrinti važiuoklės, stabdžių ir t.t.“, – pabrėžia G. Treideris.
Nors vairuotojas pats, savo jėgomis ir be papildomos įrangos nėra pajėgus nustatyti perkamo automobilio gedimų, G. Treideris siūlo atkreipti dėmesį į kai kurias detales, kurios gali išduoti galimus gedimus. Pagal tai, anot eksperto, galima reikalauti iš pardavėjo patikrinti automobilį servise arba nepirkti jo visai.
„Lengviausiai pats vairuotojas gali pastebėti smulkius kėbulo apgadinimus, dėl ko visada verta atidžiai apžiūrėti perkamą automobilį. Taip pat galima išgirsti pašalinius garsus iš variklio, o pravažiavus automobiliu, ir garsus, sklindančius iš važiuoklės. Ir nors be serviso įrangos šių potencialių gedimų patikrinti negalima, pirkėjas visuomet gali reikalauti jų patikrinimo“, – pataria G. Treideris.
Apsimoka ir pardavėjams
Ekspertas atkreipia dėmesį į tai, kad naudoto automobilio pardavėjas, prieš pardavimą patikėjęs jo patikrą servisui, taip nuo nesutarimų gali apsaugoti tiek save, tiek pirkėją, nusprendusį įsigyti transporto priemonę.
„Patikrinę automobilį servise, išrašome atitinkamą patikros lapą su rastais trūkumais. Savaime suprantama, kad jei trūkumų automobilis neturi – pardavėjas turi tai įrodantį dokumentą. Tokiu atveju visi trūkumai, dėl kurių vėliau gali kilti ginčai, bus atsiradę dėl vairuotojo kaltės, o ne pardavėjo“, – teigia G. Treideris.
Kita vertus, pasak eksperto, kartais pirkėjai patys sau paspendžia spąstus ir tokiu atveju nei servisai, nei teisininkai nebegalės niekuo padėti.
„Pardavėjui nuslėpus automobilio trūkumus, pirkėjas turi teisę automobilį grąžinti arba reikalauti iš pardavėjo apmokėti remonto sąskaitą. Tačiau tam reikalinga tvarkingai užpildyta pirkimo/pardavimo sutartis. Būtent su šia sutartimi pirkėjai dažnai ir padaro didžiausią klaidą: pavyzdžiui, įrašydami netikrą pirkimo kainą – Lietuvoje populiaru įrašyti 100 Eur sumą – paaiškėjus kokiems nors trūkumams, pirkėjas gali atgauti tik tuos minėtus 100 Eur. Taigi, patikėjus automobilį apžiūrėti servisui, visuomet verta paprašyti, kad serviso darbuotojai padėtų užpildyti pirkimo-pardavimo sutartį teisingai“, – perspėja G. Treideris.
Servisas – didžiausias sąjungininkas
Eksperto teigimu, šiandien patikrai prieš pardavimą savo automobilius žmonės atveža vis dažniau. Nepaisant to, apgautų ar pirkiniu nusivylusių vairuotojų vis dar atsiranda, tad tokiais atvejais vis tenka išklausyti istorijų su liūdna pabaiga.
„Dar šiais metais turėjome atvejį, kai po mūsų patikrinimo, tik ką naudotą automobilį įsigijęs pirkėjas iškart grąžino jį pardavėjui. Bet šiuo atveju pirkėjui pasisekė, nes pasitaiko ir tokių situacijų, kai automobilis vairuotojui sugenda praėjus kelioms savaitėms ar mėnesiui po įsigijimo, tad tokiais atvejais net atvežus jį į servisą, įrodyti pardavėjo kaltę tampa daug sunkiau“, – pasakoja G. Treideris.
Paklaustas, ar servisai gali visais atvejais užtikrinti sklandų automobilio įsigijimą ir pardavimą, ekspertas patikino, kad visos problemos dažniausiai kyla, kai į servisą kreipiamasi per vėlai.
„Tenka pastebėti, kad šiandien pirkėjai prieš pardavimą savo automobilius atveža dažnai. Tačiau juos taisyti po nesėkmingo pirkimo atvežę vairuotojai paprasčiausiai nežino, ko gali tikėtis iš servisų ir todėl tomis paslaugomis nepasinaudoja. Pavyzdžiui, nėra girdėję, kad servisai gali pagelbėti tiek dėl automobilio apžiūros, tiek ir dėl sutarties surašymo. Net automobilį perkant įmonei, kai kurie servisai gali atstovauti jai „Regitroje“ ir sutvarkyti visus registravimo dokumentus“, – apibendrina G. Treideris.