Kiek iš tikro gamtai pavojingas moderniausias transportas žemėje - elektromobiliai ir jų baterijos: kaip jos perdirbamos?  ()

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Japonijoje „Nissan“ nusitaikė į senus gatvių žibintus.

„Jei jūsų baterija, žinote, nebenaudojate jos savo Tesla... tai vis tiek yra akumuliatoriaus elementas, galintis kaupti [energiją]“, – sako Simono Fraserio universiteto Tvaraus transporto veiksmų tyrimų grupės direktorius Jonnas Axsenas.

Pavyzdžiui, Axsenas pasiūlė, kad senos EV baterijos galėtų būti naudojamos jūsų namuose išlaikyti saulės panelių pagamintai energijai.

Tačiau Petrunic pabrėžė, kad EV baterijų panaudojimo iššūkis yra tas, kad jos nėra pagamintos tokiam tikslui.

Iš kur gaunamos žaliavos elektromobilių baterijoms?

JAV Nacionalinio sveikatos instituto (NIH) duomenimis, pagrindinės medžiagos, naudojamos EV baterijų kūrimui, yra grafitas, kobaltas, litis, manganas ir nikelis.

Tačiau įsigyti šių pagrindinių mineralų nėra lengva užduotis, nes jie atkeliauja iš įvairių kasyklų visame pasaulyje.

Kinija buvo didžiausias grafito išgavėjas ir gamintojas – plačiausiai elektromobilių akumuliatoriuose naudojamo mineralo. S&P Global Commodity Insights duomenimis, Kinija kontroliuoja beveik 79 procentus pasaulinės produkcijos, nors kitos šalys pradeda grafito gavybos projektus, siekdamos sumažinti paklausą ir priklausomybę.

„Yra galimybė, kad kai kurie iš šių mineralų gali būti rasti Kanadoje ir tikrai šiauriniame Ontarijo regione; tie kasybos pajėgumai nėra ypač gerai išvystyti“, - sakė Petrunic.

Pasak NIH, ličio gavybos rinka yra palyginti maža. Ličio gavyboje dominavo Australija, nors Bolivija, Argentina ir Čilė laikomos „ličio trikampiu“, nes teigiama, kad jos turi didžiausius išteklius, teigia „Natural Resources Canada“.

 

Didžiausia kobalto – vienos iš brangiausių reikalingų medžiagų – gamintoja yra Kongo Demokratinė Respublika. Tačiau jau viešai diskutuojama, kad Žemėje esančio kobalto kiekis gali nepajėgti patenkinti augančios paklausos, todėl kai kurios įmonės investuoja į baterijų be kobalto kūrimą

Pasak NIH, nikelio kasyboje ir gamyboje pasaulinėse rinkose labai dominuoja Pietryčių Azija, daugiausia Indonezija. Jie taip pat teigia, kad nikelio naudojimas elektromobilių baterijose sudaro tik penkis procentus pasaulinės rinkos, bet tikimasi, kad per ateinančius penkerius metus jis padidės iki 15 procentų.

Ar elektromobiliai tikrai tvarūs, pradedant žaliavų gavyba, baigiant gamyba ir perdirbimu?

Nors iš vien elektra varomų elektromobilių išmetamųjų teršalų nebus, išmetamųjų teršalų gali susidaryti ten, kur gaminama elektra.

Remiantis Tarptautinės švaraus transporto tarybos (ICCT) ataskaita, elektromobiliai išskiria „mažiausią šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį per visą savo gyvavimo ciklą“.

Lyginant išmetamųjų teršalų kiekį konkrečiai gamybos metu, kitoje ICCT ataskaitoje nustatyta, kad elektromobilių gamybai reikia daugiau energijos ir išmetama daugiau išmetamųjų teršalų nei gaminant įprastą automobilį, nes atsiranda papildomas reikšmingas faktorius – EV akumuliatoriams reikalingų metalų išgavimo procesai.

 

Kalbant apie EV akumuliatoriams reikalingų išteklių gavybą, kai kurie ekspertai abejoja nereguliuojamos kasybos besivystančiose šalyse pasekmėmis. Konkrečiai, per pastaruosius kelerius metus buvo iškeltas susirūpinimas dėl darbuotojų saugos ir išnaudojimo.

„Jūs matote šias nuotraukas, kuriose matyti labai neigiamas kasybos poveikis“, - sako Axsenas.

Jis mano, kad reguliavimo ir priežiūros trūkumas gali pakenkti žmonėms ir ekosistemoms.

„Kaip šio didelio perėjimo, kurio mums reikia, kad klimato kaita pereitų prie nulinės emisijos transporto priemonių ir akumuliatorių, dalis, turime užtikrinti, kad reguliuojame procesus, kuriais išgauname šias medžiagas“, – sako Axsenas.

Petrunic priduria, kad taip pat svarbu naudoti šias transporto priemones tol, kol pasibaigs jų gyvavimo ciklas.

„Jei žmonės perka aukščiausios klasės automobilius ir jų lizingo sutartis yra treji metai, kuriems praėjus jie iškart juos keičia į naujus automobilius, aš nesu įsitikinęs, kad būtinai pasieksite nulinės-anglies ateitį“, – sako Petrunic.

Naudodami šį interaktyvų Masačusetso technologijos instituto internetinį įrankį galite pamatyti, kaip bet kurio konkretaus automobilio modelio išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis atitinka dabartinius klimato tikslus.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Technologijos.lt
(2)
(8)
(-6)

Komentarai ()