Greičiausias pasaulio propelerinis lėktuvas – „XF-84H Thunderscreech“: buvo toks siaubingai triukšmingas, kad girdėdavosi už 40 km, sukeldavo pykinimą ir epilepsijos priepuolius (Foto, Video) ()
„XF-84H Thunderscreech“ buvo laikomas neoficialiu greičiausiu pasaulio propeleriniu lėktuvu, galėjusių viršyti garso greitį. Tačiau didžiausia jo problema buvo keliamas siaubingas triukšmas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Aviacijos pramonei pereinant nuo sraigtų prie reaktyvinių variklių atsirado naujos rūšies variklis, vadinamas turbosraigtiniu (arba turbopropeleriniu).
Turbosraigtinis variklis yra turbininis variklis, tačiau užuot generavęs trauką iš išmetimo, variklis suka sraigtą (propelerį).
1955 m. JAV oro pajėgos sukūrė eksperimentinį lėktuvą, pavadinimu „XF-84H“, kurį gamino „Republic Aviation“.
„XF-84H“ tikslas buvo išsiaiškinti, ar naikintuvas gali savo jėgomis, be katapultos pagalbos, pakilti nuo lėktuvnešio denio. Orlaiviui varyti buvo pasirinktas turbosraigtinis variklis, nes toks variklis naudoja dideles mentes, kurios išjudina didelį oro kiekį, o tai leidžia orlaiviui, esant mažesniam greičiui, pasiekti didesnę trauką. Didesnė trauka reiškia didesnį pagreitį, o tai reiškia trumpesnį pakilimui reikiamą kelią.
„XF-84H“ buvo pagrįstas gerai žinomu V formos sparno (swept-winged) naikintuvu-bombonešiu „F-84 Thunderstreak“, tačiau vietoje reaktyvinio variklio „XF-84H“ buvo sumontuotas 5850 AG „Allison XT40-A-1“ turbosraigtinis variklis, kuris suko tris plienines mentes.
3,65 m propelerio mentės buvo tokios ilgos, kad net ir varikliui dirbant tuščiąja eiga, menčių galai judėjo viršgarsiniu greičiu, sukurdamos garsinę smūginę bangą (sonic boom), kurį girdėjosi už 40 km. Smūgio bangos buvo tokios galingos, kad galėjo iš kojų išversti suaugusį vyrą.
Dėl siaubingo „XF-84H“ triukšmo, lėktuvas gavo „Thunderscreech“ (griaustinio spiegimas) pravardę.
„Thunderscreech“ variklis visą laiką dirbo visu greičiu, o sraigtas nuo paleidimo iki išjungimo sukosi 2100 aps./min. Trauka buvo gauta ir sureguliuota keičiant menčių žingsnį. Sraigtų reakcija buvo momentinė. Tačiau triukšmas buvo siaubingas.
Įgulos vadas Edwardas von Wolffersdorffas bijojo, kad keliama smūginė banga išdaužys langus valdymo bokšte, esančiame maždaug už 800 m nuo kilimo-tūpimo tako.
„XF-84H“ pakilimo metu, norėdami apsisaugoti nuo dūžtančių langų, eismo kontrolieriai pasislėpdavo po savo stalu ir apsidengdavo antklodėmis.
„Niekada niekas iš tikrųjų neišmatavo lėktuvo keliamo triukšmo decibelų. Manau, jie bijojo, kad matavimo prietaisas gali sugesti“, - prisimena vienas įgulos narių.
Tęsinys kitame puslapyje: