Akumuliatorius: kaip apsaugoti automobilio „Achilo kulną“ žiemą (5)
Akumuliatorius – vienas svarbiausių automobilio komponentų. Tai toks įrenginys, į kurį vasarą beveik nekreipiame dėmesio, tačiau žiemą atsiskleidžia tikroji akumuliatoriaus vertė. Dažnai vairuotojai suabejoja, ar po šaltos nakties pavyks paleisti automobilio variklį. Nors šios procedūros sėkmė priklauso ir nuo kitų agregatų, tačiau reikšmingiausia grandimi užvedimo procese vis tiek išlieka akumuliatoriaus baterija. Kaip prižiūrėti akumuliatorių ir kaip jį atgaivinti? Apie tai pasakoja Panevėžio profesinio rengimo centro mokytojas Arvidas Basakirskas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Akumuliatoriaus sandara
Dabartiniuose automobiliuose dažniausiai naudojamos švino rūgštinės akumuliatorių baterijos. Jos sudarytos iš šešių sekcijų. Vienos sekcijos arba kitaip – celės įtampa turėtų būti apie 2 voltus, o visos akumuliatoriaus baterijos – 12 voltų.
Eksploatacijos subtilybės
Kartais vairuotojai stebisi, kodėl jų automobilio akumuliatorius tarnavo taip trumpai, lyginant su draugo ar kaimyno mašinos baterija. Tuomet pradedama ieškoti kaltų. Puolama kaltinti pardavėjus, gamintojus, automobilį ar žemą temperatūrą, tačiau derėtų susimąstyti ar tinkamai automobilio akumuliatorius buvo eksploatuojamas. Kai variklio paleisti nepavyksta – kažką kaltinti tampa beprasmiška.
„Klimato sąlygų įsikišimo ir temperatūrų svyravimo mes išvengti negalime, tačiau prižiūrėti akumuliatorių mums niekas nedraudžia. Reikėtų vengti trumpalaikių ir ilgalaikių iškrovų ir didelių perkrovų. Taip pat akumuliatorius automobilyje turėtų būti gerai įtvirtintas, švarus, sausas. Visi šie veiksniai didina srovės nutekėjimą ir mažina baterijos patikimumą. Reikia apžiūrėti ar ant akumuliatoriaus polių bei gnybtų nėra korozijos židinių“ – pasakojo Arvidas Basakirskas
Papildomas įkrovimas
Ar akumuliatorius yra maksimaliai įkrautas, ar jį reikia papildomai pakrauti, nesunkiai gali nustatyti tie vairuotojai, kurių automobilių baterijos turi indikatorius. Dabar lemputes, rodančias apie įkrovimo lygį, turi beveik visi akumuliatoriai. Jei indikatorius dega žaliai – baterija įkrauta. Jei šviesa blanki arba jos visai nematyti – akumuliatorius jau praradęs apie 40 procentų galios.
Arvidas Basakirskas sako, kad ne visi seni akumuliatoriai yra verti atsidurti utilizavimo įmonėse. Kai kurias senas baterijas dar galima atgaivinti. Specialistas pataria tam skirtu krovikliu akumuliatorių įkrauti maža srove ir kuo ilgesnį laiką – parą ar net dvi.
Įkrovimas važiuojant
Važinėjant žiemą ir dar trumpais atstumais generatorius akumuliatoriaus pakankamai įkrauti nesugeba. Nepaisant to, kad visą parą privalome važiuoti įjungę šviesas, energiją eikvoja ir galinio stiklo ar veidrodėlių šildymas. Prisiminkite, kad kiekvienas elektros prietaisas naudoja akumuliatoriaus sukauptą energiją.
„Nemažai energijos akumuliatorius sunaudoja variklio užvedimo metu. Skaičiuojama, kad po užvedimo akumuliatoriaus baterija į pradinę būseną atsistato tik po dvidešimties minučių generatoriaus darbo. Tai reiškia, kad jei, kaip madinga sakyti, mieste tvarkote reikalus ir gesinate bei vėl kuriate variklį kas penkias ar dešimt minučių, akumuliatorius gerokai nusilpsta“ – tvirtina akumuliatorių žinovas.
Jeigu automobilis kuriasi sunkiai, specialistai rekomenduoja po kiekvieno nesėkmingo bandymo padaryti maždaug minutės pertrauką. Beje, nesėkmingas bandymas paleisti variklį neturėtų trukti ilgiau nei 10 ar 15 sekundžių. Nekankinkite akumuliatoriaus - šitaip jis tarnaus ilgiau.
Elektrolito lygio stebėjimas
Jeigu akumuliatoriaus korpusas yra peršviečiamas, reikėtų stebėti elektrolito lygį pagal žymes, tačiau įgudę vairuotojai nesunkiai nustatys skysčio trūkumą ir akumuliatoriui, kurio korpusas nėra permatomas. Ant akumuliatoriaus yra specialūs kamščiai, kuriuos atsukus, skysčio kiekį galima nustatyti plika akimi. Jei žymes įžiūrėti įmanoma – elektrolito kiekis turėtų būti artimas maksimaliai nurodytai normai, bet jos neviršyti. Jeigu žymių nesimato, atsukus kamščius elektrolito reikėtų pripilti tiek, kad jis baterijos plokšteles apsemtų 10-15 milimetrų.
Į akumuliatorių galima pilti ir distiliuotą vandenį. Jo galite įsigyti tiek automobilių dalimis prekiaujančiose parduotuvėse, tiek degalinėse. Būtų idealiausia, jei lentynose rastumėte ir tikro elektrolito, skirto būtent akumuliatorių papildymui.
Akumuliatoriaus sužadinimas
Nemažai diskusijų tarp vairuotojų visada sukelia teorija, kad šaltą rytą prieš užvedant automobilį derėtų kartą mirktelėti ilgosiomis šviesomis. Taip neva sužadinamas akumuliatorius. Arvidas Basakirskas sako, kad ši teorema iš dalies teisinga, tačiau jei jūsų akumuliatorius nebe pirmos jaunystės – toks mirktelėjimas gali būti paskutinis baterijos atodūsis.
„Aš manau, kad ši gudrybė daugeliu atvejų padeda. Akumuliatorius, mirktelėjus šviesomis, gauna trumpą impulsą ir susižadina. Aišku, nelaikykite ilgųjų šviesų įjungimo svirties pusę minutės. Užtenka sekundės ar dviejų“ – sako specialistas.
Šaltu oru akumuliatorius tarnauja ilgiau
Kai kurie vairuotojai galvoja, kad karštame ore akumuliatorius tarnauja ilgiau nei esant žemai temperatūrai, tačiau Arvidas Basakirskas šį mitą yra linkęs sulaužyti. Akumuliatorių baterijos esant šaltam klimatui tarnauja dviem trečdaliais ilgiau, nei kepinant karščiui. Paslapties čia nėra – karštis neigiamai įtakoja akumuliatoriaus veikimo trukmę, o šaltis tik sumažina įkrovimo lygį. Beje, tvarkingo akumuliatoriaus užšalimo temperatūra siekia 60 laipsnių žemiau nulio, tad Lietuvoje akumuliatoriams pavojus negresia. Juos tereikia prižiūrėti.
Užvedimas nuo kito automobilio
Didesnį vairavimo stažą turintys vairuotojai, ko gero, ne kartą bandė savo automobilį užvesti prijungus laidus prie kitos transporto priemonės akumuliatoriaus, arba tokiu būdu yra pagelbėję kitam vairuotojui. Tiems, kurie su šia procedūra dar nesusidūrė, rekomenduojama pasinaudoti keliais patarimais, kadangi toks automobilio užvedimo būdas gali baigtis kurios nors iš procese dalyvaujančių mašinų gedimu.
„Kuo laidai, vadinamieji „krokodilai“, yra storesni, tuo geriau. Optimaliausias jų storis – apie 9,5 milimetro. Laidai privalo būti gerai izoliuoti, o izoliacinė medžiaga ne tik tvirta, bet ir minkšta, nes šaltyje sukietėjusi izoliacija paprasčiausiai sulūžinėtų. Geriausia, jei tokie laidai būtų pagaminti iš vario“ – rekomenduoja akumuliatorių žinovas.
Prieš sujungdami laidais du automobilius, išjunkite abiejų mašinų elektros prietaisus ir degimą. Jungti mašinas į vieną sistemą reikėtų pradėti dedant gnybtus ant teigiamų, pliuso ženklu pažymėtų akumuliatorių polių. Tvirtinimą pradėkite nuo baterijos, kuri išsikrovusi. Kitą laido galą tvirtinkite prie įkrauto akumuliatoriaus. Tokia pačia tvarka laidu susiekite ir neigiamus polius. Laikantis šių rekomendacijų sujungus automobilius, galima pradėti įkrovimą.
Užveskite „gelbėjančio“ automobilio variklį ir leiskite jam tuščia eiga padirbėti iki 10 minučių. Netrukus „mirusi“ baterija pradės į save traukti energiją iš kito automobilio.
Prieš užvedant automobilį, kuriam ką tik „paskolinome“ gyvybės, derėtų užgesinti automobilį – „gelbėtoją“. Priešingu atveju elektros įtampos šuoliai gali turėti brangių pasekmių. Ypač automobiliams, kurie „prifarširuoti“ elektronikos. Kai „išgelbėtos“ mašinos širdis pradės veikti – neskubėkite atjungti laidų. Palaukite bent minutę. Nuimti „krokodilų“ gnybtus nuo polių rekomenduojama atvirkštine tvarka, nei tą darėme pajungdami.
Kaip išsirinkti akumuliatorių
Automobilyje reikia naudoti tokius akumuliatorius, kokius numatė gamintojas. Nederėtų eksperimentuoti. Jei jūsų kantrybė „žaidžiant“ su senu akumuliatoriumi jau trūko, patariame į ką atkreipti dėmesį perkant naują bateriją.
„Yra trys pagrindiniai skaičiai, į kuriuos turime atkreipti dėmesį. Jums greičiausiai reikės 12 voltų akumuliatoriaus. Tai pirmas parametras. Kitas rodiklis – akumuliatoriaus talpa. Ji žymima skaičiais ir raidėmis „Ah“ bei reiškia ampervalandes. Dyzeliniams automobiliams rekomenduojami didesnės talpos akumuliatoriai, kadangi tokių baterijų darbas žiema būna labiau apsunkintas. Trečias skaičius – starterinė srovė, žymima skaičiais ir po jų einančia „A“ raide. Akumuliatoriaus su didesne starterine stove taip pat reikia dyzeliniams automobiliams. Net ir tvarkingas dyzelinis variklis paleidimo metu naudoja maždaug 200 amperų srovę. Tuo metu benzinu varomas automobilis starterinės srovės reikalauja per pus mažiau“ – pataria specialistas.
Kokio akumuliatoriaus tiksliai jums reikia, rekomenduoti gali kiekvienas pardavėjas, o tuomet spręskite pagal savo kišenę. Beje, daugelyje specializuotų akumuliatorių parduotuvių nemokamai galite gauti akumuliatoriaus starterinės srovės ir kitų parametrų matavimo paslaugą. Taip galėsite įsitikinti, ar su baterija jau reikia atsisveikinti. O ir atsikratyti jau atitarnavusiu akumuliatoriumi derėtų tinkamai. Baterijoje esančios medžiagos tinka perdirbimui, tad pridavę jį supirkėjams, kelias dešimtis litų dar ir susigrąžinsite.