„Bentley“ kuria naujo tipo elektromobilių variklius - pasitelkė įprastai varikliuose nenaudojamus sprendimus ir pristato „Octopus“ (16)
Elektriniai automobilių varikliai geri ne tik dėl savo galios, sukimo momento ir švaros, bet ir dėl kompaktiškumo. Jie gali draugiškai kartu su baterijomis pasislėpti po automobilio grindimis, palikdami vietos dviem bagažinėms. Tačiau ir juos galima pagerinti - „Bentley“ nori pagerinti elektrinių variklių draugiškumą aplinkai pasitelkdama įprastai varikliuose nenaudojamus sprendimus.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Įprastai elektromobilių varikliuose sutiksime magnetus. Ypač dažnai naudojamas neodimis - neodimio, geležies ir kitų metalų lydinys suformuoja galingiausius lengvai prieinamus nuolatinius magnetus. Neodimio magnetai leidžia pakankamai lengvai išvystyti aukštą sukimo momentą. Be to, tokie varikliai yra patikimi ir lengvai valdomi.
Neodimio gavyba nėra pats aplinkai draugiškiausias procesas, todėl „Bentley“ norėtų nenaudoti šių magnetų. Nuolatiniai magnetai varikliams nėra būtini - juos galima pakeisti elektromagnetais. Tačiau tokie varikliai nėra tokie efektyvūs ir ne taip lengvai valdomi. Be to, tokie varikliai naudoja daugiau vario, kurį vėliau tektų kruopščiai atskirti nuo plieno, kad brangius metalus būtų galima perdirbti.
Taigi, „Bentley“ kartu su 15 partnerių pradėjo projektą „Octopus“ („Aštuonkojis“), kuriuo stengiasi pagerinti elektromobilių variklių draugiškumą aplinkai. Tikslas - sukurti tokį variklį, kurio gamyba galėtų būti santykinai švari, o perdirbimas - paprastas ir nebrangus.
„Octopus“ jau pasiekė neblogų rezultatų. Inžinieriai tiria galimybes pakeisti varį aliuminiu, kuris yra lengvesnis, pigesnis ir lengviau atskiriamas nuo plieno. Žinoma, yra priežasčių, kodėl elektros varikliuose įprastai matome varį, o ne aliuminį - varis yra žymiai geresnis elektros laidininkas. Tai reiškia, kad toks aliuminio pagrindo elektros variklis neišvystytų tokio aukšto sukimo momento ir tiesiog nebūtų toks efektyvus. Tačiau „Octopus“ partneriai jau galvoja apie šių problemų sprendimo būdus.
Visų pirma, jei toks variklis būtų silpnesnis pagal sukimo momentą, jam tereikėtų suktis didesniu greičiu, kad tai kompensuotų. „Octopus“ koncepcijoje numatytas 30 tūkstančių apsisukimų per minutę greitis. Kol kas tik brėžiniuose gyvas išradimas - tai du aliuminio pagrindo elektros varikliai, sujungti su vieno laipsnio transmisija. Juose nėra neodimio ar kitų nuolatinių magnetų - jų darbą atlieka elektromagnetai. Geresnė variklių kontrolės sistema turėtų kompensuoti bet kokius praradimus, atsirandančius dėl elektromagnetų naudojimo.
Be to, šis sprendimas siūlo ir dar vieną galimybę - kai automobiliui reikėtų mažiau galios, vienas variklis būtų tiesiog išjungiamas. Nuolatiniai magnetai neleidžia to padaryti, nes patys sudaro nemažą pasipriešinimą. Elektromagnetai būtų išjungti ir leistų varikliui laisvai suktis. Mažesniuose automobiliuose būtų montuojamas vienas „Octopus“ variklis. Rezultatas - pakankamai efektyvus variklis, pagamintas iš lengvai perdirbamų medžiagų.
„Bentley“ planuoja, kad kiekvienas markės modelis 2023 metais turės hibridinę versiją. 2026 metais kiekvienas modelis turės ir visiškai elektrinį variantą.