Martynas Pasiliauskas. Z karta, kuriai internetas yra viskas (18)
Jei vis dar manote, kad jūsų vaikas per daug laiko praleidžia internete, turime naujieną: jis – kartos Z atstovas, pakeisiantis požiūrį į darbą ir gyvenimą. Pasaulio ateitis – karta Z.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Ne, tai ne vunderkindai, turintys specialių gebėjimų, o tiesiog vaikai ir jaunuoliai, didžiąją dalį gyvenimo praleidžiantys internete ir į supantį pasaulį žvelgiantys kitaip nei prieš juos buvusios kartos Y atstovai. Jų Lietuvoje yra beveik pusė milijono.
Kartų kaita
Rinkos tyrimų bendrovė „Euromonitor International“ kartai Z priskiria vaikus ir jaunuolius, gimusius 1991–2002 metais. Jų tėvai dažniausiai yra kartos X atstovai, kurių amžius svyruoja tarp 31 ir 45 metų, o seneliai – 46–64 metų pokario vaikai. Prieš kartą Z visų akį traukė kartos Y atstovai, kuriems šiandien jau 20–30 metų.
Skirstymas į tokias klases nėra kvaila analitikų išmonė – kiekvienos kartos atstovas tarpusavyje smarkiai skiriasi. Štai karta Y linkusi dažniau dirbti komandoje, o kartos Z atstovai priešingai – jiems mieliau darbus atlikti patiems, laisvai reikšti nuomonę, nesvarbu, ar tai vyktų internete, mokykloje, ar namie. Taip pat jie mažiau linkę į diskriminaciją ir į pasaulį žvelgia realistiškiau nei prieš tai buvusios kartos. „Euromonitor Interational„ tyrime „Make Way for Generation Z: Marketing to Today's Tweens and Teens“ pastebima, kad karta Z užmezga stipresnį ryšį su tėvais ir yra sąžiningesnė.
Mobilusis vietoj lėlės
Karta Z gimė skaitmeniniame pasaulyje, todėl jiems svarbu ne tik visada po ranka turėti telefoną ar kompiuterį su internetu. Kartos Z jaunuolis nori visko greitai ir dabar – jis vienu metu gali žiūrėti televizorių, ruošti namų darbus, dėti nuotraukas į „Facebook“ ir valgyti mamos keptus maltinius. Gebėjimu greitai apdoroti milžiniškus informacijos kiekį ir puikiai atlikti kelis darbus vienu metu kitos kartos nepasižymi.
Tiesa, noras visur spėti verčia jaunuolius Z greičiau subręsti – juos kamuoja KGOY (angl. Kids Getting Older Younger) fenomenas. „Tai reiškia, kad jaunesni, 8–13 metų, vaikai ima orientuotis į vyresnių vaikų ar net suaugusiųjų užsiėmimus, žaislus ar produktus, pavyzdžiui, elektronikos ar grožio industrijos prekes vietoj tokio amžiaus vaikams skirtų įprastų žaislų ir veiklos„, – „Ekonomikai.lt“ aiškino „Euromonitor International“ vyresnysis rinkos analitikas Mantas Kaluina. Tad nenustebkite, jei jūsų antrokė mergaitė vietoj lėlės Kalėdų Senelio paprašys lūpų dažų arba mobiliojo telefono, be kurio, kaip teigia tyrimo autoriai, karta Z neišgyventų.
Iš dalies tai lemia faktas, kad karta Z – materialistų karta, skirianti didelį dėmesį prekių ženklams. Jie viską padarys, kad turėtų naujausius ir įdomiausius technikos įrenginius, žaidimus ar mados prekes ir kalbėdami apie juos nesileis į kompromisus.
Turi daugiau pinigų
Vienoje rankoje laikyti mobilųjį telefoną, kita maigyti kompiuterio klaviatūrą kartai Z leidžia išaugusi jų perkamoji galia. Kaip rodo „Euromonitor International“ tyrimas, pagrindiniai šių jaunuolių pinigų šaltiniai yra kišenpinigiai, piniginės dovanos ar darbas. Taip pat užklupus sunkmečiui tėvai pirmenybę visada teikė savo vaikams, o nuolatiniai prašymai verčia tėvus ką nors perkant atsižvelgti į vaiko nuomonę.
Be abejo, daugiau išlaidauti kartą Z verčia garsenybių kultūra ir socialinių tinklų bei reklamos iš lūpų į lūpas jėga. Šie jaunuoliai pinigus skiria kompiuteriniams žaidimams, mados ir grožios produktams, technikos įrenginiams, knygoms, muzikai ir žurnalams bei užkandžiams ir gėrimams.
Tradicinė reklama neveikia
Tiesa, prekybininkams, norint atkreipti kartos Z dėmesį, teks pasistengti, nes priešingai nei karta Y, šie jaunuoliai tradicinę reklamą ignoruoja.
„Ši vartotojų grupė yra itin imli reklamai, tačiau kompanijos, norinčios atkreipti jų dėmesį, turi būti atsargios, nes karta Z yra ganėtinai skeptiškai nusiteikusi tradicinių reklamos būdų atžvilgiu“, – aiškino M. Kaluina.
Pasak jo, 8–19 metų vartotojai nekreipia dėmesio į televizijos reklamas, reklamos stendus ar reklamas internete, tačiau jiems patinka, kas yra linksma, įdomu ir madinga: „Jiems labai svarbu tai, ką turi bei apie ką kalba jų draugai. Žodinė komunikacija ir virusinė rinkodara yra vieni iš efektyviausių būdų pasiekti šios kartos vartotojus.“
Pakeis pasaulį
„Euromonitor International“ tyrimo išvadose atkreipia dėmesį, kad dėl kartos Z mobilumo, polinkio į skaitmeninę technologiją ir gebėjimo greitai apdoroti milžiniškos informacijos kiekį darbdaviai bus priversti keisti darbo kultūrą – taps įprasta dirbti iš namų ir lanksčiu grafiku.
Tačiau dėl sunkiai mažėjančio nedarbo lygio pasaulyje šios kartos atstovai taps atsargesniais vartotojais, be to, pagrindinės pasaulio ekonomikos, kovodamos su krize, padidino mokymosi kainas, todėl ateityje kartos Z studentai bus priversti tempti sunkią skolos naštą, kuri gali paveikti jų perkamumo galią.
Dalis verslo šakų bus priversti prisitaikyti prie esminių kartos Z savybių. Jų noras veikti internete judant ir reikalaujant greitų rezultatų prie išnykimo ribos gali atvesti stalo bei žaidimų kompiuterius ir elektroninį paštą. Taip pat sunerimti turėtų parduotuvių tinklai – tyrimo autoriai prognozuoja, kad karta Z dažniausiai apsipirks internete.
Gyventojų kartos
- Svingo karta – vyresni nei 65-erių. Jų dalis pasaulyje 2009-aisiais sudarė 8 proc.
- Pokario vaikai – 46–64 metų amžiaus, pasaulyje – 18 proc.
- Karta X – 31–45 metų amžiaus, pasaulyje – 21 proc.
- Karta Y – 20–30 metų amžiaus, pasaulyje – 18 proc.
- Karta Z – 8–19 metų amžiaus, pasaulyje – 21 proc.
- Karta alfa – iki 7 metų amžiaus, pasaulyje – 14 proc.