Brangiausias pasaulyje karo lėktuvas – negyvagimis ar perspektyvi kovos mašina? (Video) (6)
Pasaulyje brangiausiu lėktuvu tituluojamas „F-35 Lightning II“, dar kartais vadinamas „Joint Strike Fighter“, yra skirtas JAV ir sąjungininkų dominavimui ore įtvirtinti – nepriklausomai nuo to, koks tai būtų mūšio laukas. Bet ar šis ateities lėktuvas skris, ar liks vien gražia ir be proto brangia svajone?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Lockheed Martin“ konstruojamas penktos kartos radarais sunkiai aptinkamas naikintuvas, pagal teorinį planą, turėtų tarnauti kelis ateities dešimtmečius. Jis ne tik pasižymi gebėjimu apgauti priešo radarus – jis turi patį galingiausią tokio tipo lėktuvų variklį, o pilotas „paturbinamas“ specialiu šalmu, leidžiančiu regėti viską, kas vyksta aplink lėktuvą 360 laipsnių kampu – papildant šią informaciją duomenimis apie ore ir ant žemės esančius taikinius, rašo BBC.
Tačiau JAV karinių technologijų pasididžiavimo kaina jau pradeda badyti skyles Pentagono biudžete, o išlaidų planuotojai visomis išgalėmis stengiasi apginti vis besipučiančias kainas ir vis atidėliojamus terminus, nors visose kitose srityse amerikiečiai išlaidas karpo taip, kaip niekada iki šiol.
Dar blogiau yra tai, kad lėktuvo konstruktoriai niekaip nesugeba susidoroti su gausybe techninių problemų – nuo jau minėto puikiojo šalmo, kuris niekaip nepradeda rodyti vaizdo taip, kaip pageidaujama iki radarų signalus nukreipiančios lėktuvo paviršiaus dangos, jau nekalbant apie vis dar įslaptintas problemas.
Tačiau su projektu susiję Pentagono pareigūnai laikosi labai paprastos pozicijos: kai vykdomi vadinamieji kariniai megaprojektai, tokių sunkumų pasitaiko. „Padėtis nė iš tolo nėra tokio bloga ir nė iš tolo nėra tokia gera, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio“, - sakė Karinio jūrų laivyno sistemų vadas viceadmirolas Davidas Dunaway.
Nors D. Dunaway tikino, kad pažanga yra, jis lūkesčiais dalijosi labai atsargiai, pavadindamas F-35 „ganėtinai brandžiu lėktuvu“. Dabar programos vykdytojams daugiausiai galvos skausmo kelia kėsinimaisi pakeisti lėktuvui keliamus reikalavimus – tokie dalykai nutinka, kai Pentagono ginklai vystomi metais ir netgi dešimtmečiais.
Tokie pokyčiai, neišvengiamai apsunkinantys darbus, neretai vykdomi neįvertinus potencialių kaštų. „Pakeitimai programą nužudys“, - užjaučiančiai prasitarė D. Dunaway.
„Naikintuvas už trilijoną dolerių“
Šiuo metu kuriami trys F-35 variantai, kuriais naudosis JAV Karinės oro pajėgos, Karo laivynas ir Jūrų pėstininkų korpusas, o taip pat aštuonios kitos šalys, jau pasižadėjusios pirkti lėktuvus ir padengti dalį lėktuvo kūrimo kaštų. Iš pradžių buvo tikimasi, kad bendras pagrindas trims skirtingoms lėktuvo versijoms turėtų sumažinti kaštus.
JAV Karinėms oro pajėgoms skirtas F-35A variantas, kris kyla ir leidžiasi kaip įprastinis reaktyvinis lėktuvas, o Kariniam laivynui gaminamas F-35C modelis, skirtas pakilimui ir nusileidimui lėktuvnešiuose. Pats sudėtingiausias iš visų trijų variantų – trumpo pakilimo ir vertikalaus nusileidimo (STOVL) variantas, kuris teoriškai turėtų būti naudingas sąlygomis, kai nėra galimybės pasinaudoti tradiciniais pakilimo ir nusileidimo takais.
Ši lėktuvo versija, dar vadinama F-35B, turi vadinamąją „trauką nukreipiančią tūtą“, kuri keičia iš reaktyvinio variklio išmetamas dujas ir suteikia vertikalios keliamosios galios, todėl lėktuvas gali kyboti ore. STOVL versija, kuri turėtų būti pradėta naudoti pirmoji, yra skirta JAV Jūrų pėstininkų korpusui ir JK Karališkajam laivynui.
Nors šios pajėgos jau senokai gavo pirmuosius bandomuosius lėktuvų egzempliorius, ateities lėktuvą vis dar purto technologinių sunkumų sukeliamos turbulencijos. Pavyzdžiui, neseniai F-35A variklyje pastebėtas trūkis, dėl kurio kurį laiką negalėjo kilti visa flotilė; konstruktoriai iš „Lockheed Martin“ turėjo praktiškai nuo nulio perkurti F-35C kablį, kuriuo lėktuvas stabdomas lėktuvnešiuose; būta ir susirūpinimo, kad stipri kaitra, išmetama variklių, gali kelti pavojų lėktuvnešio įgulai bei įrangai (Pentagono atstovai aiškino, kad ieškoma naujų nuo karščio saugančių paviršių variantų).
Dauguma Pentagono pareigūnų, šią savaitę apsilankiusių Karinio jūrų laivyno mugėje, tikino, kad sėkmingai tobulinami visi trys lėktuvo variantai, bet pripažino ir tai, kad ateityje susidurs su įvairiausiais sunkumais. Radarais sunkiai susekamas lėktuvas, anksčiau vertintas kaip „įperkamas“, per ilgą kūrimo laiką labai smarkiai pabrango, tapo gerokai sudėtingesnis nei tikėtasi, o jo naudojimo karo lauko sąlygomis data ne kartą buvo nukelta. Dabar prognozuojama, kad jis kariuomenei nebus perduotas iki 2018 metų – nuo pradinio plano jau atsiliekama aštuoneriais metais. Dabar projekto vystymo kaina jau pasiekė 400 mlrd. dolerių, o lėktuvo palaikymo per 30 metų kaštai turėtų būti didesni už trilijoną dolerių – dėl šio skaičiaus jis spaudoje pradėtas vadinti „naikintuvu už trilijoną dolerių“.
Ir tai nėra pilnas problemų sąrašas. Labai tikėtina, kad tas sąrašas pasipildys tada, kai kariuomenė lėktuvą perkels iš bandymų poligono į karo lauką. „Garantuoju, kad atrasime ir kitų problemų. Jūroje atrasime naujų kabliukų, kaip ir kitose platformose“, - sakė kontradmirolas Markas W Darrah, vadovaujantis Karinio jūrų laivyno centro lėktuvų divizijai.
I gali būti, kad po kurio laiko šie lėktuvai neteks vertės ne tik dėl techninių problemų. „Joint Strike Fighter“ kritikai nurodo, kad tokios šalys, kaip Kinija, kuria ir perka ginkluotę, kuri neleis lėktuvnešiams priartėti prie kranto. Visai gali būti, kad F-35, kurio skrydžio nuotolis yra 1000 kilometrų, negalės pasiekti priešo teritorijos. Be to, kuriami ir pažangūs bepiločiai naikintuvai – pavyzdžiui, X-47B- kurie galėtų atlikti tas pačias užduotis tačiau nerizikuojant pilotų gyvybėmis.
Bet kol kas Pentagonas F-35 programos nenutraukia, o pareigūnai tikina, kad darbai vyksta pagal grafiką. Visos „Joint Strike Fighter“ programos vadovo pavaduotojas kontradmirolas Randolphas Mahras tikina, kad pirmoji veikiančių STOVL lėktuvų partija Jūrų pėstininkų korpusui bus pristatyta 2015 metų vasarą, kaip ir planuojama. „Jūrų pėstininkai verčia mus laikytis numatytos datos“, - sakė karininkas.
Bet kokie numatytų terminų atidėjimai nebus priimti džiaugsmingai. JAV gynybos departamentas neišvengs biudžeto karpymo priemonių, kurios privers susiveržti diržus visas veiklos sritis, finansuojamas iš JAV mokesčių mokėtojų kišenių. Esant tokiai situacijai kai kuriems pareigūnams gali kilti noras apskritai nutraukti brangaus lėktuvo vystymo programą, tačiau analitikai įspėja, jog dėl to galima įsisukti į „mirties spiralę“, dėl kurios sumažinus lėktuvų kiekį, kiekvieno jų kaina išaugs ir bendros išlaidos netgi padidės.
Nepaisant visų problemų, panašu, kad F-35 programa kol kas laikosi vandens paviršiuje. JAV prezidentas paprašė iš biudžeto ateinantiems finansiniams metams skirti papildomus 8,4 mlrd. JAV dolerių išskirtinai šiai programai. Taigi, panašu, kad bent jau kurį laiką projektas dar nebus paleistas per dūmtraukį.