Rusijos plūduriuojanti gėda: 7 metus trunkantys remonto darbai atlikti taip blogai, kad vienintelis lėktuvnešis negrįš į jūrą dar ilgai ()
Ilga, liūdna ir gėdinga „Admirolo Kuznecovo“ istorija tęsiasi.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Vienas ryškiausių Rusijos jūrų „galios simbolių“ po pertvarkymo į jūrą neišplauks dar mažiausiai dvejus metus. Vienintelis Rusijos lėktuvnešis „Admirolas Kuznecovas“ vėl pradės tarnybą ne anksčiau kaip 2024 m., praėjus septyneriems metams po to, kai jis pateko į sausąjį doką labai reikalingiems atnaujinimams. Po remonto, „Kuznecovas“ tarnyboje turėtų praleisti dar 10–15 metų.
Rusijos valstybinė žiniasklaida TASS antradienį pranešė, kad laivo atnaujinimo darbų trūkumai sustabdė jo sugrįžimą į jūrą. Tai nėra visiškai netikėta, nes per pastaruosius ketverius metus „Kuznecovo“ sugrįžimas buvo ne kartą atidėtas.
„Admirolas Kuznecovas“ yra maždaug 300 m ilgio ir pilnai pakrautas išstumia 58000 tonų. Laivas buvo suprojektuotas taip, kad jame tilptų 24 naikintuvai Su-33 ir MiG-29 bei šeši sraigtasparniai.
Pastaruoju metu, kariniusoe budėjimuose buvo pasitekiamas daug mažesnis orlaivių kiekis – vos dešimt Su-33 ir penki MiG-29. Be savo orlaivių, Kuznecovas aprūpintas 12 didelių priešlaivinių raketų P-700 „Granit“.
Pvz., amerikietiškas „Nimitz“ klasės lėktuvnešis paprastai į jūrą leidžiasi su 40–44 F/A-18E/F „Super Hornet“ ir F-35C.
„Admirolas Kuznecovas“ 2017 m. atvyko į sausąjį doką technologiniam atnaujinimui, kuris turėjo būti baigtas 2020 m., tačiau nuo to laiko jį kamuoja daugybė problemų.
2018 metais „Kuznecovui“ išplaukiant nuskendo vienintelis lėktuvnešiui pritaikytas plūduriuojantis sausasis dokas PD-50. Lėktuvnešis patyrė žalą, kai sugriuvo prie sausojo doko pritvirtintas 70 tonų kranas, išdaužęs 5 m pločio skylę laivo borte.
Tada 2019 m. laive kilo gaisras, per kurį žuvo du kariškiai. Dėl poreikio atitaisyti abiejų incidentų padarytą žalą ir užbaigti remontą, grąžinimo į eksploataciją data buvo nukelta iki 2021 m.
Tačiau vėlavimai tęsėsi. 2020 m. grąžinimo data vėl buvo nukelta į 2022 m. 2021 m. data vėl nukelta į 2023 m. Dabar laivas turi būti baigtas 2024 m. Tai, kas iš pradžių turėjo būti trejų metų atnaujinimas, užtruks jau mažiausiai septynerius metus, o tai reiškia, kad remontas trunka perpus ilgiau nei optimistiškiausias įvertinimas.
Devintojo dešimtmečio viduryje Sovietų Sąjunga pastatė „Admirolą Kuznecovą“ Mykolajivo laivų statykloje, kuri dabar priklauso Ukrainai. Rusija laivą paveldėjo po SSRS žlugimo.
„Kuznecovą“ nuo pat pradžių lydėjo nesėkmės. Po Šaltojo karo pabaigos jis nyko dešimtmečius, nes prastos ekonominės sąlygos sumažino Rusijos išlaidas gynybai.
1991–2015 m. lėktuvnešis atliko tik šešis patruliavimus jūroje ir turėjo tik vieną remontą. 2009 m. prie Turkijos krantų kilusio elektros instaliacijos gaisro metu žuvo vienas įgulos narys. 2012 metais „Kuznecovas“ sugedo prie Prancūzijos krantų ir jį turėjo vilkti Rusijos karinio jūrų laivyno vilkikas.
2016 metais „Kuznecovas“ per dvi savaites prarado du lėktuvus, abu dėl mechaninių gedimų lėktuvui leidžiantis. 2017 metais Didžiosios Britanijos gynybos ministerija lėktuvnešį pašaipiai pavadino „gėdos laivu“ dėl jo paliekamų storų juodų dūmų stulpo. Po to sekė sausojo doko PD-50 nuskendimas 2018 m. ir mirtinas gaisras 2019 m.
Taigi, ar „Kuznecovas“ kada nors grįš į tarnybą? Prognozuojama, kad vėliau šiais metais Rusijos ekonomika pateks į recesiją dėl tiesioginio NATO sankcijų, taikytų jai už invaziją į Ukrainą, poveikio. Remontas jau kartą buvo apkarpytas dėl finansinių sumetimų. Jei sumažėtų gynybos biudžetas ar įvyktų kita rimta nesėkmė, Maskva gali norėti, kad „Kuznecovas“ kartu su savo sausuoju doku nusileistų į Norvegijos jūros gelmes.